Written by လင္းငယ္ | DMG 

ေဒသတြင္းမွာ ထုတ္ေ၀ထားသည့္ စာႏွစ္အုပ္ ဖတ္ရသည္။ မျဖဴဆိုသည့္ ၀တၳဳတစ္ပုဒ္ႏွင့္ အကြၽန္စြာ မမာ့တစ္ေယာက္ ကဗ်ာစာအုပ္ ျဖစ္သည္။ ႏွစ္အုပ္စလံုးက ရခိုင္အသံုးအႏႈန္းမ်ားျဖင့္ ေရးသားဖန္တီးထားသည္။ ထိုစာအုပ္ႏွစ္အုပ္ကို ေရွ႕ဆင့္ေနာက္ဆင့္ ဖတ္မိၿပီး ဆက္ေတြးမိသည္တို႔ကို ေ၀မွ်ျခင္းျဖစ္သည္။ စာဖတ္သူမ်ားကိုလည္း ဆက္ေတြးေစခ်င္ပါသည္။ ျပန္လည္ ျငင္းခံုေစလိုပါသည္။ ေတြးမိသည့္ အတၱေနာမတိမ်ား ျဖစ္သည့္အတြက္ ငါ့အျမင္သာမွန္သည္ဟု မစြဲယူထားပါ။

ပထမတစ္အုပ္က မျဖဴဆိုသည့္ မူရင္း အဂၤလိပ္ဘာသာမွ ျပန္ဆိုထားသည့္ စာအုပ္ ျဖစ္သည္။ မူရင္းစာအုပ္ကို ထုတ္ေ၀ခဲ့သည့္ အခ်ိန္က ၁၈၉၈ ခု ႏွစ္ျဖစ္ရာ ယခုဆို ႏွစ္ေပါင္း ၁၂၀ ရွိၿပီ ျဖစ္သည္။ တကယ့္ ၀တၳဳဇာတ္ေၾကာင္းကေတာ့ ၁၈၈၀ ျပည့္ ေနာက္ပိုင္းကာလအတြင္းက မျဖဴဆိုသည့္ ရခိုင္ပ်ိဳျဖဴ တစ္ေယာက္၏ ဘ၀ကို အခ်စ္ဇာတ္လမ္းအျဖစ္ သ႐ုပ္ေဖာ္ထားသည္။ ၀တၳဳအမည္သည္ပင္  အမ်ိဳးသမီးငယ္ တစ္ေယာက္၏ နာမည္ျဖစ္ေနျခင္းက ထိုေခတ္ကာလ ပတ္၀န္းက်င္အတြက္ အထူးအဆန္း ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္ႏိုင္သည္။

စာေပ

ယဥ္ေက်းမႈျမင့္တဲ့ လူ႔အသိုက္အ၀န္းမွာ စာေပသည္ အေရးႀကီးသည့္ အခန္းက႑မွာ ရွိသည္ဟု ယံုၾကည္ပါသည္။ စာေပကဖန္တီးတဲ့ အေတြးအျမင္နဲ႔ ျငင္းခံုျခင္းမ်ားကတဆင့္ အစဥ္အလာေဟာင္းမ်ားကို ၿဖိဳခ်ၿပီး ပိုမိုေတာက္ေျပာင္တဲ့ ယဥ္ေက်းမႈ မွတ္တိုင္ေတြဆီ တက္လွမ္းႏိုင္ေအာင္ ကူညီသည္။ စာေပတန္ဖိုးအားျဖင့္ မျဖဴသည္ အလြန္မွ ေက်းဇူးႀကီးပါသည္။ မူရင္းက တန္ဖိုးႀကီးသလို တုိင္းရင္းဘာသာျဖင့္ ျပန္ဆိုျခင္းသည္ ႏွစ္လိုဖြယ္ရာ၊ ႀကိဳဆုိဖြယ္ရာ ျဖစ္ပါသည္။

သို႔ေသာ္ ဒီေနရာမွာ အမ်ားစုက အသြင္သ႑ာန္ျဖစ္တဲ့ ေရးထံုး၊ ဘာသာစကား အေရးအသားေတြကို ဦးစားေပးတတ္ၾကေပမယ့္ ကြၽန္ေတာ့္တကုိယ္တည္း အျမင္မွာေတာ့ ဒါေတြက  သယ္ေဆာင္ရာ ယာဥ္ေတြသာျဖစ္ၿပီး ပန္းတိုင္မဟုတ္ပါ။ ၾကားခံေပါင္းကူးတံတား တစ္ခုသာျဖစ္ၿပီး ရပ္တည္ေနရမယ့္ အရာမဟုတ္ပါ။ မည္သည့္ၾကားခံ(ဘာသာစကား၊ အသြင္သ႑ာန္ကို) သံုးသည္ျဖစ္ေစ အေရးႀကီးတာက အႏွစ္အသားျဖစ္တဲ့  Content ဘာေတြကို ဘယ္လိုေျပာဆိုေရးသားၾကလဲ ဆိုတာသာျဖစ္သည္။ အေၾကာင္းအရာေပါင္းစံုကို မတူတဲ့ အျမင္ေတြနဲ႔ ခ်ဥ္းကပ္ရင္း၊ ျငင္းခံုေဆြးေႏြးၾကတာကမွသာ တကယ့္အေရးႀကီးတဲ့ လိုအပ္ခ်က္လို႔ ျမင္မိပါသည္။ ေျပာရင္းဆိုရင္းႏွင့္ပင္ စာဖတ္သူနဲ႔ က်ေနာ္ အျမင္မတူ၊ ျငင္းခံုစရာ တစ္ခ်က္ကို တင္ျပေနမိပါသည္။ သို႔ေသာ္ ဘာသာစကားလည္း တိုးတက္၊ အေၾကာင္းအရာလည္း ျမင့္မားဆိုရင္ေတာ့ ပိုၿပီး ႏွစ္လိုဖြယ္ရာပါပဲ။ ယခုစာကေတာ့ အေၾကာင္းအရာပိုင္းကို ျငင္းခံုျခင္းအား ဦးစားေပးထားပါသည္။

ဇာတ္လမ္း

မျဖဴက အဂၤလိပ္လက္ေအာက္၊ စစ္ေတြမွာ ေနထုိင္သည့္ ၁၅ ႏွစ္၀န္းက်င္ အမ်ိဳးသမီးငယ္  တစ္ေယာက္ျဖစ္သည္။ သူ႔ေခတ္အခါ  အေနအထားအရ ဒီအသက္အရြယ္ သမီးငယ္မ်ားသည္ လွေသြးၾကြယ္ခ်ိန္၊ လင္ေပးစားရန္ အေကာင္းဆံုးအျဖစ္ သတ္မွတ္ၾကသည္။ သမီးရွင္ မိဘမ်ားအေနနဲ႔ သမက္ရွာပံုေတာ္ကို ဖြင့္ရသည္။ မိဘတို႔ တြက္ခ်က္ရွာေဖြထားေသာ သမက္ေလာင္းကို သတို႔သမီးေလာင္းက ျမင္ခ်င္မွ ျမင္ဖူးမည္။ သေဘာက်ခ်င္မွ သေဘာက်မည္။ ထုိအတြက္ သတို႔သမီးေလာင္းမွာ ေျပာဆုိ  ျငင္းပယ္ခြင့္ မရွိ။ ျငင္းပယ္ခြင့္ရွိသူသည္ မိဘလုပ္သူမ်ားသာ ျဖစ္သည္။ မိဘလုပ္သူမ်ားသည္ သမက္ေလာင္းကို အလားအလာျဖင့္ တြက္သည္။ အလားအလာဆုိရာတြင္ ၀င္ေငြအေနအထား၊ အလုပ္အကိုင္၊ ရာထူး၊ အဆင့္အတန္းတို႔သည္ ထိပ္ဆံုးကပါ၀င္သည္။

မျဖဴနည္းတူ ေမာင္ေအးသည္လည္း မျဖဴကို ခ်စ္လ်က္ႏွင့္ မျဖဴကလည္း ျပန္လည္ခ်စ္လ်က္ႏွင့္ မိဘအလိုကို ဆန္႔က်င္ကာ ဖြင့္ဟမေျပာရဲ။ ဒါ့ေၾကာင့္ ကုိယ္ခ်စ္ရသူကို သူ႔မိဘေတြက လင္ေပးစားသည္ကုိ လက္ပိုက္ၾကည့္ေနရသည္။ မျဖဴကေတာ့ လ်ာထားသမက္ သံုးေယာက္ေလာက္နဲ႔ တြက္ၾကည့္ၿပီးမွ ေနာက္ဆံုး အိမ္ေထာင္ခ်ခံရသည္။ ထို႔ေနာက္ အိမ္ေထာင္ကြဲသည္။ မျဖဴမွာ လင္ကံမေကာင္းဟု သတ္မွတ္ခံရသည္။ ေနာက္ထပ္ မုဆိုးဖိုတစ္ေယာက္နဲ႔ ထပ္ၿပီး အိမ္ေထာင္ခ်ထားေပးျခင္း ခံရျပန္သည္။ ဒီတခါလည္း မျဖဴသည္ အစဥ္အလာကို ဒူးေထာက္ အ႐ႈံးေပးလက္ခံၿပီး ျဖစ္သမွ်ကို လက္ခံလိုက္ေတာ့သည္။ သူတို႔ႏွစ္ေယာက္စလံုးကုိ တုပ္ေႏွာင္ထားသည့္ အစဥ္အလာမ်ားၾကားတြင္ ခ်စ္ရသူမ်ားသည္ သူတို႔ ဘ၀ကို ေပးဆပ္ခဲ့ၾကသည္။ စိတ္ပုိင္း ႐ုပ္ပုိင္းဆုိင္ရာ ေ၀ဒနာမ်ားကို မ်ိဳသိပ္ကာ ခံစားၾကရသည္။

မျဖဴေျပာေသာ နာက်င္မႈ

မျဖဴသည္ လိင္ေစာ္ကားခံရသူေတာ့ မဟုတ္ပါ။ သို႔ေသာ္ မိမိအလိုကို ဆန္႔က်င္လ်က္  အိမ္ေထာင္ခ်ေပးျခင္းေၾကာင့္ လိင္ေစာ္ကားခံရသူနဲ႔ မျခားသာ ျဖစ္ေလမည္။ ပထမအိမ္ေထာင္တြင္ လင့္အလိုကို မိုက္႐ူးရဲဆန္စြာ ဆန္႔က်င္ခဲ့သည္။ မျဖဴ၏ စိတ္ႏွင့္ခႏၶာကို လင္က မည္သို႔ မည္ပံု နာက်င္ခံစားေစရသလဲ ဆုိတာေတာ့ ေရးမျပ၊ အိပ္ခန္းထဲကကိစၥဟု မိဘမ်ားက သတ္မွတ္သျဖင့္ ေျပာဆို၍ မရ။ ကြၽန္ေတာ္ကျဖင့္ မျဖဴ မ်က္ရည္မ်ားကို ဘာသာျပန္၍ရလွ်င္ ျပန္ခ်င္စမ္းပါဘိ။ အခုေခတ္စကားနဲ႔ ဆုိရင္ေတာ့ “အိမ္တြင္းအၾကမ္းဖက္မႈ” ဟု ေခါင္းစဥ္တပ္၍ ရေကာင္းရႏုိင္မည္။

ယခုလို ေျပာ၍ မိဘမ်ား စီစဥ္ အိမ္ေထာင္ခ်ေပးသည့္ (Arranged marriage) ကို အျပစ္ခ်ည္း ျမင္ေနျခင္းေတာ့ မဟုတ္ပါ။ ေကာင္းကြက္မ်ားလည္း ရွိႏိုင္ပါသည္။ အိမ္ေထာင္ေရး တည္ၿမဲႏိုင္သည္။ မိသားစုမ်ားမွ ေထာက္ခံသျဖင့္ လူမႈေရး အေထာက္အပံ့ေကာင္း ရႏိုင္သည္။ သို႔ေသာ္ အၿမဲတေစ ေကာင္းသည္ဟုေတာ့ မမွတ္သင့္ဟု ထင္ပါသည္။ Arranged marriage သည္ ကာယကံရွင္မ်ား၏ ဆႏၵကို ေနာက္တန္းပို႔လိုက္ေသာအခါ အဓမၼအိမ္ေထာင္ျပဳေစျခင္း (Force maggiage) အသြင္ ေျပာင္းသြားပါသည္။ ထိုႏွစ္ခုၾကားက အလႊာသည္ ပါးပါးေလးသာ ျဖစ္ပါသည္။ ထိုအလႊာပါးပါးေလးကို ယဥ္ေက်းမႈ၊ ထံုးတမ္းစဥ္လာဆိုသည့္ အ ရိပ္မ်ားျဖင့္ ဖံုးလႊမ္းထားပါသည္။

မျဖဴဆီက ေမးခြန္းမ်ား

မျဖဴကို ဖတ္ရင္း ေမးမိသည့္ ေမးခြန္းက လက္ရွိ ပစၥကၡအေျခအေနမွာေရာ မျဖဴလို ေခတ္သစ္မျဖဴေတြ ဘယ္ေလာက္ထိ ကြၽန္ေတာ္တို႔ လူ႔အသုိက္အ၀န္းမွာ ရွိေနဦးမလဲ ဆိုတာပဲ ျဖစ္သည္။ ဒီလို ထံုးတမ္းစဥ္လာေအာက္မွာ အမ်ိဳးသမီးေတြ စေတးခံရတာ လက္ရွိေခတ္မွာေရာ ဘယ္ေလာက္ထိ ရွိေနေသးလဲ။ အမ်ိဳးသားလည္း ထိခုိက္ခံစားရပါသည္။ ဒီဇာတ္လမ္းတြင္ေတာ့ ေမာင္ေအးအျဖစ္သည္ နာက်င္ခံခက္ ျဖစ္ရသည္။ အေ၀းႀကီးမဟုတ္၊ ကိုယ့္ပတ္၀န္းက်င္မွာကို မ်က္မွန္အသစ္တစ္ခု တပ္ၿပီး ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ အမ်ားႀကီး က်န္ေနေသးသည္ဟု ၿခံဳငံုေျပာျပႏုိင္သည္။ လြန္ခဲ့တဲ့ အႏွစ္တစ္ရာေက်ာ္နဲ႔ ႏႈိင္းယွဥ္ရင္ေတာ့ အမ်ားႀကီး ကြာျခား တိုးတက္ေနႏိုင္သည္။ ဒါေပမယ့္ ဘယ္ေလာက္ထိမ်ား ကြာျခားသြားလဲ။ ႏွစ္တစ္ရာက အေျခအေနနဲ႔ အခုအေျခအေနကို ႏိႈင္းယွဥ္ၾကည့္ၿပီး ဒီေလာက္ၾကာတဲ့ ကာလအတြင္း တိုးတက္မႈဟာ ထိုက္သင့္ရဲလား။ ဒီထက္ မတိုးတက္သင့္ဘူးလား ေမးခြန္းမ်ားစြာ က်န္ရစ္သည္။

“ယဥ္ေက်းမႈအရ” “ထံုးတမ္းစဥ္လာအရ” ဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္ေတြေအာက္မွာ မတူညီတဲ့ ပံုစံနဲ႔ အမ်ိဳးသမီးေတြ၊ အမ်ိဳးသားေတြကို (က်ား ျဖစ္ျခင္း၊ မ ျဖစ္ျခင္း ေၾကာင့္) မျဖဴလို အေျခအေနမ်ိဳး ဖန္တီးေပးေနတာေတြ မရွိႏိုင္ဘူးလား။ အမ်ိဳးသား၊ အမ်ိဳးသမီးမ်ား၏ဘ၀ကို ေရႊျဖင့္သာ ဆံုးျဖတ္ၿပီး အျခားစိတ္ေနစိတ္ထား၊ လူ႔အရည္အခ်င္းမ်ားကို ခ်င့္တြက္ျခင္းမ်ား အားနည္းေနလြန္းသလား။ လူသားႏွစ္ေယာက္ စိတ္ေရာကိုယ္ပါ ေပါင္းစည္းျခင္းကို စီးပြားေရးဆန္စြာ တြက္ခ်က္ျခင္းမ်ားျဖင့္ ေပသီးေခါက္လြန္းေနၾကသလား။ အေျဖတို႔ လြယ္လြယ္ေတာ့ ရွိခ်င္မွ ရွိမည္။

မမာ့တေယာက္

ဒီလို အစဥ္အလာေတြကို စိန္ေခၚ၀ံ့သူ အမ်ိဳးသမီးေတြကို ေတြ႕ရျပန္ ေတာ့ အားတက္ရျပန္ပါတယ္။

ရခိုင္ဘာသာစကား အသံုးအႏႈန္းနဲ႔ပဲ “အကြၽန္စြာ မမာ့တေယာက္” ဆိုတဲ့ ကဗ်ာစာအုပ္ေလးကို ဖတ္ရေတာ့ အေျပာင္းအလဲေတြဟာ ေလထဲမွာလို႔ အနံ႔ခံမိပါသည္။

ေဒသခံအမ်ိဳးသမီး (၆) ေယာက္ ပူးေပါင္း ေရးသားထားသည့္ ကဗ်ာစာအုပ္သည္ ေရွး႐ိုးဆန္သည္ဟု အျပင္ကလူမ်ား ျမင္တတ္သည့္ လူမႈ၀န္းက်င္အတြက္ေတာ့  စိန္ေခၚသံတစ္ခ်က္ ျဖစ္ေကာင္း ျဖစ္ႏုိင္သည္။ ၂၀၁၈ မွာ ရွိေနတဲ့ အမ်ိဳးသမီးမ်ား၏ ထုတ္ေဖာ္ေရးသားခ်က္မ်ားကေတာ့ ရဲရင့္လြန္းလွသည္ဟု ခ်ီးက်ဴးရမည္။ တုိက္႐ုိက္က်လြန္းသည့္ အေရးအသားတခ်ိဳ႕ကေတာ့ ကဗ်ာရနံ႔ကို ေဒါသသံ နည္းနည္းသင့္ေစသည္ဟု ျမင္မိသည္။ သုိ႔တေစ အစဥ္အလာ ဓေလ့ေတြၾကားက သူတို႔ရဲ႕ စိတ္ပင္ပန္းမႈေတြကို မသက္မသာ ျမင္ရသည္။ အမ်ိဳးသမီးျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ သီးသန္႔ခ်ဳပ္ခ်ယ္ခံရမႈေၾကာင့္ ျဖစ္တည္လာသည့္ မြမ္းၾကပ္မႈမ်ားကို ႐ွဴ႐ိႈက္ရသည္။ အစဥ္အလာမ်ားၾကား ရွင္သန္ရျခင္းက ေက်ာက္ၾကားတြင္ ေပါက္ရသည့္ ပန္းလိုပင္ ျဖစ္ေနမည္။

မွားယြင္းေနသည္မ်ားကို ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုသူမ်ားသည္ အျခားေဒသက လူမ်ားက ခ်ီးက်ဴးခံရသေလာက္ ကိုယ့္အသိုက္အ၀န္း အတြင္းမွာေတာ့ ရန္အျမင္ျဖင့္   ၾကည့္ျခင္းကို ပိုခံရတတ္သည္။ ငါတုိ႔ အသိုက္အ၀န္း အေၾကာင္းကို အတင္းေျပာတယ္၊ မေကာင္းတာေတြ လူသိေအာင္လုပ္ၿပီး အရွက္ခြဲတယ္ စသည့္ အသံမ်ားက ထံုးစံလို ျဖစ္ေနမည္။ ဒီအတြက္ ကဗ်ာဖန္တီးရွင္မ်ားကို အားမေလ်ာ့ဖို႔ တုိက္တြန္းလိုသည္။ ကဗ်ာသည္ စိတ္ခံစားခ်က္မ်ားကို ထုတ္ေဖာ္ရန္ အေကာင္းဆံုး လက္နက္ကိရိယာတစ္ခု ျဖစ္ေသာ္လည္း လူအမ်ားကို ေရာက္ရွိရန္အတြက္မူ အကန္႔အသတ္ရွိသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ကဗ်ာရွင္မ်ား၏ ႏွလံုးရည္ျဖင့္ အျခားေသာ နည္းလမ္းမ်ားသံုးကာ လူအမ်ား ပိုမို သိရွိလာေစဖို႔ လႈံ႕ေဆာ္ႏုိင္ပါေစေၾကာင္းလည္း ဆႏၵျပဳအပ္ပါသည္။

အေဟာင္းအေဆြးေတြ

အစဥ္အလာေတြဟာ ေျပာင္းလဲဖို႔ ၾကာပါသည္။ ၾကာတတ္လို႔ ငါတို႔ ေျပာင္းလည္း မထူးဘူးလို႔ ထင္ရင္ေတာ့ ဒါက သတိၱမရွိရာ က်ပါမည္။ ၾကာရွည္စြာ တည္လာလို႔ အစဥ္အလာေတြဟာ ျပင္စရာမလိုတဲ့ အမွန္တရားေတြလုိ႔လည္း အျမင္မွားတတ္သည္။ ေနာက္မ်ိဳးဆက္အတြက္၊ ေနာင္ႏွစ္တစ္ရာအတြက္ စဥ္းစားေတြးေတာကာ ဒီေန႔ဒီေနရာကေန အစဥ္အလာ အေဟာင္းအေဆြးေတြကို စိန္ေခၚၾကရေအာင္ပါ။ အေဟာင္းအေဆြးေတြကို ဖယ္ထုတ္လိုက္ရင္ အႏွစ္အသားေတြ က်န္မွာျဖစ္တဲ့အတြက္ အစဥ္အလာေတြ ေပ်ာက္ကြယ္သြားမွာ ေၾကာက္စရာ မလိုပါဘူး။ ပိုေကာင္းတဲ့ အစဥ္အလာ တစ္ရပ္သာ ရရွိလာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အေၾကာက္ကန္ ျငင္းေနတဲ့သူေတြကို က်ေနာ္တို႔ ေပ်ာ့ေပ်ာင္းညႇင္သာစြာ စိန္ေခၚ ၾကရေအာင္ဟု ႏိႈးေဆာာ္လိုက္ပါရေစ။

အေရးႀကီးတဲ့ အခ်က္အေနနဲ႔ ျငင္းခံုေဆြးေႏြးမႈေတြမွာ သူတို႔ လက္ခံထားသည့္ အရွိတရားတစ္ခုကို ေပ်ာက္ကြယ္သြားမွာ စိုးရိမ္ေနသည့္ လူအုပ္စုကိုလည္း ပါ၀င္ခြင့္ေပးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အျမင္သစ္တုိင္းဟာ ေကာင္းသည္ဟု မဆိုသာသလို အေဟာင္းမွန္သမွ် မေကာင္းျမင္သည့္ အျမင္မွားတတ္မႈကိုေတာ့ သတိထားသင့္သည္ဟု ထင္ပါသည္။ ထုိသို႔ေသာ ျငင္းခုန္မႈမ်ားကို ျဖစ္ေပၚေစရန္ေတာ့ စာေပေတြကတဆင့္ ဖန္တီးႏုိင္လွ်င္ ေကာင္း၏ဟု ေတြးမိပါသည္။

ျငင္းခံုေစသည့္ ေဆာင္းပါး

ဤေဆာင္းပါးကို ေရးဆဲမွာပင္ ျငင္းခုန္မႈမ်ားကို လႈံ႔ေဆာ္ေပးႏုိင္ေသာ ေဆာင္းပါးတစ္ခုကို ဖတ္ခြင့္ရသည္။ ထုိေဆာင္းပါးအား တုံ႔ျပန္သံမ်ားကိုလည္း ျမင္ရ၊ ၾကားရသည္။ စာေရးသူႏွစ္ေယာက္ ေရးသားထားသည့္ ထိုေဆာင္းပါးတြင္ စစ္ေတြၿမိဳ႕၏ လက္ရွိအမ်ိဳးသမီးမ်ားအား ထိပါးေႏွာင့္ယွက္မႈ အေျခအေနကို မီးေမာင္းထုိးျပကာ ျဖစ္သင့္ျဖစ္ထုိက္သည့္ ေျဖရွင္း၍ရႏုိင္သည့္ နည္းလမ္းမ်ားကို ေဆြးေႏြးထားသည္။

စာေရးသူတစ္ေယာက္၏ ကုိယ္ေတြ႕ကုိ အေျခခံကာ တင္ျပေဆြးေႏြးထားျခင္း ျဖစ္သည့္အတြက္ အမ်ိဳးသမီးအမ်ားစု ႀကံဳေတြ႔ေနရသည္ဟု မေျပာႏုိင္ေသာ္လည္း လက္ရွိ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ တည္ရွိေနဆဲ ဆိုသည္ကေတာ့ ခန္႔မွန္းၾကည့္ႏုိင္သည္။ ထုိေဆာင္းပါးကို လူမႈကြန္ယက္ေပၚတြင္ မွတ္ခ်က္ျပဳ ျပန္လည္တုံ႔ျပန္သူမ်ားက ေ၀ဖန္ၾကသည္။ ထုိ႔သို႔ ေ၀ဖန္ရာတြင္ အေၾကာင္းအရာ ႏွစ္မ်ိဳးတြင္ အေျခခံသည္။

တစ္ခ်ိဳ႕က အထက္မွာ ေျပာခဲ့သည့္အတုိင္း “ကာကြယ္ ေျပာၾကားလိုစိတ္” ကဲကာ ငါတို႔ၿမိဳ႕မွာ၊ ငါတို႔ေဒသမွာ ဒီေလာက္ႀကီး ျဖစ္ေနတာေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ ပံုႀကီးခ်ဲ႕ထားသလို ျဖစ္ေနတယ္ဟု ဆုိကာ ျပစ္တင္ၾကသည္။ အျခားအုပ္စုကေတာ့ က်ားမေရးရာမ်ားတြင္ ျဖစ္ေနဆဲ၊ ရွိေနဆဲျဖစ္သည့္ “သားေကာင္အား အျပစ္တင္ျခင္း (victim blaming)” လုပ္ကာ စာေရးသူအမ်ိဳးသမီးကို အေနအထုိင္ မတတ္၍သာ ထုိသုိ႔ ႀကံဳေတြ႕ရျခင္း ျဖစ္သည္ဟု ပုဂၢိဳလ္ေရးဆန္ဆန္ ေျပာဆုိၾကသည္။ စစ္ေတြၿမိဳ႕တြင္ ထုိသို႔ ပါးစပ္သရမ္း လိင္ေစာ္ကားမႈမ်ား မရွိဟု ေထာက္ျပသူမ်ားကိုယ္တုိင္က လူမႈကြန္ယက္ေပၚတြင္ စာေရးသူ အမ်ိဳးသမီးကို ထိခုိက္ေအာင္ ေျပာဆိုေနၾကျခင္းက အမ်ိဳးသမီးမ်ားအေပၚ ဖိႏွိပ္လိုစိတ္မ်ား မ်ားျပားေနဆဲ ဆိုတာကို သက္ေသျပေနသလိုပင္ ရွိသည္။

ထိုေ၀ဖန္ ျပစ္တင္သူမ်ားသည္လည္း အစဥ္အလာေဟာင္းမ်ားၾကားတြင္ ႀကီးျပင္း ရွင္သန္လာသူမ်ားျဖစ္ရာ အစဥ္အလာအေဟာင္းကို မၿပိဳလဲအပ္သည့္ ယဥ္ေက်းမႈဟုယူဆကာ ခုခံကာကြယ္ၾကမည္ ျဖစ္သည္။ ထိုအတြက္ အေတြးအသစ္ အျမင္သစ္ျဖင့္၊ ကမၻာၾကည့္ ၾကည့္တတ္သည့္ အားသစ္လူငယ္မ်ား၏ အသံမ်ား ပိုမုိ ၾကားခြင့္ရပါေစေၾကာင္းသာ ေမွ်ာ္လင့္မိပါသည္။ ထုိလူငယ္မ်ားသည္ လူမႈတန္ဖိုးအသစ္မ်ားကို ရွာေဖြယူေဆာင္လာၾကမည္ဟု ထပ္ဆင့္ ေမွ်ာ္လင့္မိပါသည္။

“ညီမကို ထိေက ဓားကိုၾကည့္ဆုိေရ ေယာကၤ်ားတိက

 သူမ်ားညီမတိကို

 သားေျပာမယားေျပာ ေစာ္ကားေျပာဆိုနိန္ေရ

 အသံတိကို ၾကားရ ျမင္ရေရအခါ

 ငါ အဆင္မေျပ။”

ဆုိင္း (အကြၽန္စြာ မမာ့တေယာက္)

စာၫႊန္း။  ။

၁) ေမာင္ႏွင္းခုိင္(ပုဏၰားကြၽန္း)၊ “မျဖဴ” ရခုိင္ အခ်စ္၀တၳဳတစ္ပုဒ္၊ ရခုိင္ၫြန္႔ဖူးစာ ေပ၊ ၂၀၁၈။

၂) ဆုိင္း၊ အိမ္စည္၊ သင္းန္ဒါရ္၊ ျမတ္ ေအး၊ ေလးၿမဳိ႕သႏၱာ၊ ၾကည္ျဖဴ ၊ “အကြၽန္စြာ မမာ့တေယာက္” ၊ ခ်န္႔ခ်န္စာေပ၊ ၂၀၁၈။

၃) ေအးသီရိေက်ာ္၊ ေအးသိန္း၊ “အမ်ိဳးသမီးမ်ားအား လိင္ပိုင္းဆုိင္ရာ ထိပါးေႏွာင့္ယွက္မႈ ျပႆနာ” ၊ Development News Journal, Issue 99, December 15 မွ ေဆာင္းပါး။

ယခုေဆာင္းပါးကို ၂၀၁၉ ခုႏွစ္၊ ဇန္နဝါရီလ ၁ ရက္ေန႔ထုတ္ Development News Journal အမွတ္(၁၀၀) တြင္လည္း ဖတ္႐ႈႏိုင္သည္။