DMG ၊ ဧၿပီ ၃၀

(ေဆာင္းပါး)

ေခါင္း၊ ခါး၊ ေျခ၊ လက္တို႔ကို ဟန္ခ်က္ညီညီလႈပ္ရွားကာ စည္းဝါးကိုက္ညီစြာျဖင့္ အသက္(၃၆)ႏွစ္အ႐ြယ္ အမ်ိဳးသမီးတစ္ဦး ႏြဲ႕ေပ်ာင္းသိမ္းေမြ႕စြာ ကျပေဖ်ာ္ေျဖေနသည့္ ဗြီဒီယိုဖိုင္ကို အြန္လိုင္းစာမ်က္ႏွာေပၚမွတစ္ဆင့္ ေတြ႕ျမင္ရသည္။
ရခိုင္႐ိုးရာ ဆီမီးခြက္အကအပါအဝင္ အျခားေသာကကြက္တို႔ကို အြန္လိုင္းေပၚမွတစ္ဆင့္ ကျပေဖ်ာ္ေျဖ တင္ဆက္ေပးေနသူမွာ ရခိုင္ျပည္နယ္ ယဥ္ေက်းမႈအဖြဲ႕မွ အကနည္းျပဆရာမတစ္ဦးျဖစ္သည့္ ေဒၚခင္ေအးခ်ိဳပင္ ျဖစ္သည္။

ဆီမီးခြက္အကသည္ ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာ ရတနာသုံးပါးကို ဆီမီးျဖင့္ရွိခိုးပူေဇာ္ၿပီး ဗုဒၶရွင္ေတာ္ျမတ္ဘုရား၏ ဂုဏ္ေက်းဇူးမ်ားကိုဖြဲ႕ႏြဲ႕သီဆို၍ ပူေဇာ္ကျပသည့္ ရခိုင္႐ိုးရာအကလည္းျဖစ္သည္။ ဗုဒၶဘာသာ စတင္ထြန္းကားခဲ့သည့္ ဓညဝတီေခတ္တြင္ေပၚေပါက္ခဲ့ေသာ ဆီမီးခြက္အကသည္ ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔၏မူပိုင္ ႐ိုးရာအကတစ္မ်ိဳးျဖစ္သည္။

“ရခိုင္မွာထင္ရွားတဲ့ အကႏွစ္ခုက ဆီမီးခြက္ကိုျမင္လိုက္တာနဲ႔ ရခိုင္ေတြရဲ႕မူပိုင္အကျဖစ္တယ္။ သွ်င္ဒိုင္ဆိုတာကလည္း ရခိုင္ေတြမွာ အသက္ေသြးေၾကာေပါ့။ သွ်င္ဒိုင္အကကေန အကေတြက ဆင္းသက္ၿပီး ျပန႔္ပြားသြားတာျဖစ္တယ္”ဟု ေဒၚခင္ေအးခ်ိဳကေျပာျပသည္။
ရခိုင္ျပည္တြင္ ႐ိုးရာအကမ်ားအျဖစ္ ဗုဒၶပူဇနိယအက(ဆီမီးခြက္အက)၊ သွ်င္ဒိုင္အက၊ ယိမ္းအက၊ ရထားပန္းယိုင္အက၊ ပိုးဝါမင္းသမီးအက၊ ငေစြအကစသည္ျဖင့္ အကအမ်ိဳးမ်ိဳးရွိသည္။ ယင္းအထဲမွ ဆီမီးခြက္အက၊ သွ်င္ဒိုင္အက၊ ယိမ္းအကတို႔မွာ လူသိမ်ားထင္ရွားၿပီး ရခိုင္႐ိုးရာဆီမီးခြက္အကမွာ အထင္ရွားဆုံးဟုဆိုရမည္ျဖစ္သည္။

ယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္တစ္ရပ္ျဖစ္သည့္ ရခိုင္႐ိုးရာအကမ်ားကို လက္ရွိအခါမွာ စနစ္တက်ျဖင့္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္မႈ အားနည္းေနသည့္အတြက္ တစတစေပ်ာက္ကြယ္သြားမည္ကို ေဒၚခင္ေအးခ်ိဳအပါအဝင္ ပညာရွင္မ်ားက စိုးရိမ္ေနၾကသည္။
ကိုယ္ပိုင္ဟန္၊ကိုယ္ပိုင္တူရိယာတို႔ျဖင့္ ထင္ရွားခဲ့သည့္ ရခိုင္႐ိုးရာအကမွာ တျဖည္းျဖည္း ေမွးမွိန္လာေနသည့္အတြက္ ႐ိုးရာအကမ်ားမေပ်ာက္ကြယ္သြားရန္ စနစ္တက် လက္ဆင့္ကမ္းထိန္းသိမ္းရန္ လိုအပ္ေနေၾကာင္း ေဒၚခင္ေအးခ်ိဳကေျပာသည္။

“႐ိုးရာအကေတြက နည္းပါးလာတယ္။ မ်ိဳးဆက္သစ္ေတြေမြးထုတ္ဖို႔အတြက္ အားနည္းခ်က္ေတြ အမ်ားႀကီးေတြ႕ရတယ္”ဟု သူကေျပာသည္။

ေဒၚခင္ေအးခ်ိဳ ယဥ္ေက်းမႈအဖြဲ႕တြင္ အကနည္းျပဆရာမအျဖစ္လုပ္ကိုင္လာသည္မွာ (၁၂)ႏွစ္ရွိၿပီျဖစ္သည္။ ၎မွာ ေရွးေဟာင္းသုေတသနႏွင့္ အမ်ိဳးသားျပတိုက္ဦးစီးဌာန(စစ္ေတြဌာနခြဲ)တြင္လည္း စာရင္းကိုင္အျဖစ္ လုပ္ကိုင္လ်က္ရွိေနသည္။
ေဒၚခင္ေအးခ်ိဳသည္ စစ္ေတြၿမိဳ႕ဇာတိျဖစ္ၿပီး အသက္(၁၅)ႏွစ္အ႐ြယ္ကတည္းက ရခိုင္႐ိုးရာအကမ်ားႏွင့္ စတင္ရင္းႏွီးခဲ့သည္။ ဖခင္ျဖစ္သူဦးေအးထြန္းမွာ တေယာ၊ မယ္ဒလင္၊ ေဘာင္ေက်ာ္တီးခတ္သည့္ အတက္ပညာမ်ားကို တက္ေျမာက္သူျဖစ္သည္။

အႏုပညာမ်ိဳး႐ိုးရွိသည့္ ေဒၚခင္ေအးခ်ိဳမွာ ေက်ာင္းေနအ႐ြယ္(ဒုတိယတန္း)မွစကာ ဖခင္ထံမွ အႏုပညာရပ္မ်ားကိုေလ့လာဆည္းပူးခဲ့သလို ႐ိုးရာအကကိုလည္း ႐ူးသြပ္ခဲ့သည္။

“ႀကီးလာရင္ အႏုပညာနဲ႔ ရခိုင္လူမ်ိဳးေတြအတြက္ တေထာင့္တစ္ေနရာကကူညီဖို႔ဆိုတာကို ရည္႐ြယ္ခ်က္ရွိတယ္။ က်မအေဖဆိုရင္ မကရဘူး။ အဆိုပဲ ဆိုရတယ္။ ဒါေပမယ့္ က်မကိုတားလို႔မရဘူး။ အကကိုရေအာင္လုပ္တယ္။ အကကို သိပ္႐ူးသြပ္တယ္”ဟု သူကေျပာသည္။
ယဥ္ေက်းမႈသည္ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ (သို႔မဟုတ္) လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳး၏ တန္ဖိုးမျဖတ္ႏိုင္သည့္ အေမြအႏွစ္ျဖစ္သည့္ အတြက္ ဘိုးဘြားစဥ္ဆက္လက္ဆင့္ကမ္းထိန္းသိမ္းရန္မွာ အေရးႀကီးသည့္အခန္းက႑ာတြင္ ပါဝင္ေနသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ႐ိုးရာယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္မ်ားအား မေပ်ာက္ကြယ္သြားရန္ စနစ္တက်ျဖင့္ မ်ိဳးဆက္သစ္မ်ားကို လက္ဆင့္ကမ္းေပးရန္လိုအပ္ေနသည္။

သို႔ေသာ္ ရခိုင္႐ိုးရာအကကို မ်ိဳးဆက္သစ္လူငယ္မ်ားအား လက္ဆင့္ကမ္းအေမြေပးရန္အတြက္ စိန္ေခၚမႈ မ်ားစြာရွိေနသည္။ လက္ရွိဖြဲ႕စည္းထားသည့္ ရခိုင္ျပည္နယ္ယဥ္ေက်းမႈအဖြဲ႕တြင္ ဥကၠ႒၊ အတြင္းေရးမႉး၊ အဖြဲ႕ဝင္စသည္ျဖင့္ အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုကဲ့သို႔ပင္ သပ္သပ္မတ္မတ္မရွိျခင္းႏွင့္ မ်ိဳးဆက္သစ္မ်ား ေလ့လာဆည္းပူးႏိုင္ရန္ ႐ိုးရာအကသင္တန္းေက်ာင္းမ်ား မရွိသည့္အတြက္ေၾကာင့္ျဖစ္သည္။

မ်က္ေမွာက္ကာလတြင္ ေခတ္ေရစီးေၾကာင္းႏွင့္အတူ အေနာက္တိုင္းယဥ္ေက်းမႈမ်ား လႊမ္းမိုးလာသည့္အတြက္ မ်ိဳးဆက္သစ္လူငယ္မ်ားမွာ ႐ိုးရာအကမ်ားကို စိတ္ဝင္စားမႈအားနည္းလာသည္။ ထိုသို႔အေျခအေနမ်ားတြင္ ရခိုင္ျပည္၌ ႐ိုးရာအကသင္တန္းေက်ာင္းမ်ားမရွိျခင္းမွာလည္း မ်ိဳးဆက္သစ္မ်ားအား လက္ဆင့္ကမ္းရန္ ပို၍အခက္အခဲျဖစ္ေစေၾကာင္း ေဒၚခင္ေအးခ်ိဳကေျပာသည္။

“က်မတို႔မွာ ပညာရွိတယ္။ ဝါသနာရွိတယ္။ ကိုယ္ကလုပ္ခ်င္ေပမယ့္ လုပ္ပိုင္ခြင့္မရွိ။ ပိုက္ဆံမရွိ။ အာဏာမရွိေတာ့ မလုပ္ႏိုင္ဘူူး။ တျခားတိုင္းရင္းသားေတြလုပ္သလို သင္တန္းကို အခ်ိန္ပိုင္းျဖစ္ျဖစ္လုပ္ခ်င္တယ္”ဟု သူကဆိုသည္။

အျခားေသာ မြန္၊ ကယားစသည့္လူမ်ိဳးတို႔တြင္ ယဥ္ေက်းမႈအဖြဲ႕မ်ားကို ျပည္နယ္၊ ၿမိဳ႕နယ္၊ ရပ္ကြက္စသျဖင့္ စနစ္တက်ျဖင့္ သပ္သပ္မတ္မတ္ဖြဲ႕စည္းထားသည္။ ယင္းအျပင္ ႐ိုးရာအကသင္တန္းေက်ာင္းမ်ားဖြင့္ၿပီး မ်ိဳးဆက္သစ္လူငယ္မ်ားကို ေလ့လာဆည္းပူးေစ၍ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္လ်က္ရွိၾကသည္။

ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔သည္ ကိုယ့္ထီးကိုယ့္နန္း၊ ကိုယ္ပိုင္စာေပ၊ အႏုသုခုမပညာ စသည္တို႔ျဖင့္ ယဥ္ေက်းမႈျမင့္မားစြာ ေနထိုင္ခဲ့ၾကသူမ်ားျဖစ္သည္။ ရခိုင္တြင္ ဓညဝတီ၊ ေဝသာလီ၊ ေလးၿမိဳ႕၊ ေျမာက္ဦး ေခတ္ႀကီးေလးေခတ္ရွိခဲ့ၿပီး ေျမာက္ဦးေခတ္သည္ ယဥ္ေက်းမႈအထြန္းကားဆုံးေခတ္ျဖစ္ခဲ့သည္။

႐ိုးရာယဥ္ေက်းမႈဓေလ့ထုံးစံမ်ား၊ ယဥ္ေက်းမႈအႏုပညာမ်ား၊ ဝတ္စားဆင္ယင္မႈမ်ားျဖင့္ သီးျခားလြတ္လပ္စြာ ေနထိုင္ခဲ့သူမ်ားလည္းျဖစ္ၾကသည္။ တစ္ခ်ိန္ကထြန္းေတာက္ခဲ့သည့္ ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔၏ စာေပ၊ ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ထုံးစံတို႔မွာ ထီးနန္းက်ဆုံးခဲ့ရေသာ ေျမာက္ဦးေခတ္ေႏွာင္းပိုင္းကေန တျဖည္းျဖည္းေမွးမွိန္လာခဲ့သည္။

ရခိုင္႐ိုးရာအကမ်ား မေပ်ာက္ကြယ္သြားရန္ႏွင့္ မ်ိဳးဆက္သစ္မ်ားကို လက္ဆင့္ကမ္းႏိုင္ရန္အတြက္ သင္တန္းေက်ာင္းမ်ားဖြင့္လွစ္ရန္ အစိုးရမွေထာက္ပံ့ကူညီရန္လိုအပ္ေၾကာင္း ပညာရွင္မ်ားကေျပာဆိုၾကသည္။

ယင္းသို႔လုပ္ေဆာင္မွသာလွ်င္ ႐ိုးရာအေမြအႏွစ္အကမ်ားကို ေစာင့္ေရွာက္ႏိုင္မည္ျဖစ္ေၾကာင္းႏွင့္ မ်ိဳးဆက္သစ္ လူငယ္မ်ားလည္း စိတ္ဝင္စားလာမည္ျဖစ္သည္ဟု ရခိုင္စာေပႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈေကာ္မတီမွ အတြင္းေရးမႉး ဦးေက်ာ္ဆန္းကေျပာသည္။

“႐ိုးရာအကေတြကို စနစ္တက်နဲ႔သင္ျပဖို႔၊ သင္တန္း၊ ေက်ာင္းအဖြဲ႕အစည္းေတြနဲ႔လုပ္ႏိုင္မယ္ဆိုရင္ လူငယ္ေတြလည္း အတိုင္းအတာတစ္ခုထိ ကိုယ့္႐ိုးရာယဥ္ေက်းမႈ၊ ကိုယ့္႐ိုးရာအက၊ ဂီတေတြကို ဒီထက္မကပိုၿပီး စိတ္ဝင္စားလာမယ္လို႔ျမင္တယ္”ဟု သူကေျပာသည္။

“ယဥ္ေက်းမႈေပ်ာက္လွ်င္ လူမ်ိဳးေပ်ာက္မည္”ဆိုသည့္ စကားႏွင့္အညီ ရခိုင္႐ိုးရာယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္မ်ား ေပ်ာက္ကြယ္မသြားရန္အတြက္ ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔၏ စာေပ၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ သမိုင္း အစရွိသည္တို႔ကို သင္တန္းမ်ားျဖင့္သင္ျပႏိုင္ေအာင္ အစိုးရအေနျဖင့္လုပ္ေဆာင္သင့္ေၾကာင္း သာကီမ႑ိဳင္ရခိုင္ယဥ္ေက်းမႈအဖြဲ႕ ဥကၠ႒ ဦးေက်ာ္ဇံေမာင္ကေျပာသည္။

“အထူးသျဖင့္ ရခိုင္ျပည္နယ္ေန႔ေတြလို ေန႔ထူးေန႔ျမတ္ေတြမွာ ရခိုင္ယဥ္ေက်းမႈ သီးသန႔္ျပခန္းေတြျပသင့္တယ္။ ရခိုင္ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ပတ္သက္လို႔ အေမြအႏွစ္ဆိုင္ရာေတြ၊ ယဥ္ေက်းမႈဆိုင္ရာေတြကို ေဟာေျပာပြဲေတြလုပ္ေပးဖို႔ လိုအပ္တယ္”ဟု ၎ကဆိုသည္။

ရခိုင္႐ိုးရာအကမ်ား ေပ်ာက္ကြယ္မသြားရန္ႏွင့္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ရန္မွာ မ်ိဳးဆက္သစ္လူငယ္တို႔၏ တာဝန္တစ္ခုျဖစ္ေပသည္။ အလားတူ မ်ိဳးဆက္သစ္မ်ားလက္ဆင့္ကမ္းေပးရန္မွာလည္း ပညာရွင္မ်ားႏွင့္ သက္ဆိုင္ရာအာဏာပိုင္တို႔၏ တာဝန္ျဖစ္ေပသည္။

မည္သို႔ပင္ဆိုေစကာမႈ အစိုးရ၊ ျပည္သူ၊ ပညာရွင္မ်ားအားလုံး စည္းလုံးညီၫြတ္စြာျဖင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္မွသာလွ်င္ ရခိုင္႐ိုးရာယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္မ်ား ေရရွည္တည္တံ့ႏိုင္ေရးအတြက္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ႏိုင္မည္ျဖစ္ေပသည္။

ရခိုင္႐ိုးရာအကကိုခ်စ္ျမတ္ႏိုးသည့္ ေဒၚခင္ေအးခ်ိဳကေတာ့ ယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္မ်ား မေပ်ာက္ကြယ္ရန္အတြက္ မ်ိဳးဆက္သစ္မ်ားကို အေမြဆက္ခံႏိုင္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာသည္။

“႐ိုးရာအကေတြမေပ်ာက္ကြယ္ဖို႔အတြက္ သင္တန္းဖြင့္ရမယ္။ ရခိုင္႐ိုးရာ အကသင္တန္းေတြကိုဖြင့္ၿပီး မ်ိဳးဆက္သစ္ေတြကို ေမြးထုတ္ရမယ္”ဟု သူကဆိုသည္။

မင္းထြန္း-ေရးသည္

Author: DMG