DMG ၊ ႏိုဝင္ဘာ ၁၀

(ေဆာင္းပါး)

အသက္ ၅၀ ေက်ာ္အ႐ြယ္ရွိတဲ့ ဦးေမာင္သာေအးတစ္ေယာက္ လက္သမားပစၥည္းမ်ိဳးစုံကိုအသုံးျပဳၿပီးေတာ့ ၃ ေပမွ် အရွည္ရွိတဲ့ လူတဖက္စာသစ္သားလုံးေတြကို အေခါင္းျဖစ္ေအာင္ေဖာက္ထြင္းေနပါတယ္။ ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔ ျမတ္ႏိုးတန္ဖိုးထားတဲ့ “ရခိုင္စည္”ျဖစ္လာဖို႔ ဦးေမာင္သာေအး အစျပဳလုပ္ကိုင္ေနတာပါ။

ရခိုင္႐ိုးရာယဥ္ေက်းမႈမွာ စည္ရဲ႕သံစဥ္သုံးမ်ိဳးရွိတဲ့အတြက္ စည္လုပ္တဲ့အခါ “ၿဗိန္း ေစာင္ ၿဗိတ္”ဆိုတဲ့ အသံသုံးမ်ိဳးကို အေျခခံၿပီးလုပ္ရတယ္လို႔ ဦးေမာင္သာေအးက ေျပာပါတယ္။

“စည္တစ္လုံးျဖစ္ဖို႔အတြက္ စည္သစ္သားကိုထြင္းရတယ္။ (ႏြားသားေရ)ကို ေရစိမ္ရတယ္။ ေနလွန္းရတယ္။ မ်က္ႏွာသားအထူးအပါးကိုအညီလုပ္ၿပီးေတာ့ ေနာက္ထပ္ေရစိမ္ရတယ္။ သံခ်ီ၊ သံခ်လုပ္တယ္။ အဲခါမွ စည္တစ္လုံးျဖစ္တယ္။ ႏြားသားေရတစ္လႊားကို ေရ(၄)ႀကိမ္ေလာက္စိမ္ရတယ္”

စည္လုပ္တဲ့အခါမွာလည္း ပိေတာက္သား၊ ရမၼနီ၊ ပဲႏၷဲစတဲ့သစ္မာေတြကိုအသုံးျပဳၿပီး ထုထြင္းရပါတယ္။ စည္ကို ႏြားသားေရကိုအသုံးျပဳၿပီး ဖုံးထားရပါတယ္။ ပိေတာက္သားနဲ႔ ရမၼနီမွာ ရွားပါးေနၿပီျဖစ္တဲ့အတြက္ လက္ရွိမွာ ပဲႏၷဲသားကိုသာအသုံးျပဳေနရပါတယ္။

စည္တစ္လုံးျဖစ္လာဖို႔အတြက္ အခ်ိန္ေလးရက္ေလာက္ယူရသလို မိုးရာသီမွာဆိုရင္ စည္ကိုလုပ္လို႔မရတာလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ သဘာဝနဲ႔လိုက္ၿပီး စည္လုပ္ရတဲ့အတြက္ ေဆာင္းရာသီနဲ႔ ေႏြရာသီေတြမွာ လုပ္ကိုင္ရပါတယ္။

“စည္က မိုးေရစြတ္ရင္လုပ္လို႔မရဘူး။ ေနေရာင္ျခည္မရွိရင္လည္း လုပ္လို႔မရဘူး။ ေနလွန္းေပးရတယ္။ ေနမလွန္းရင္ လုပ္လို႔မရဘူး။ ႏြားသားေရကိုလည္း မိုးေရက်လို႔မရဘူး”

ဦးေမာင္သာေအးဟာ အသက္(၁၂)ႏွစ္အ႐ြယ္ကေန ရခိုင္႐ိုးရာစည္လုပ္တဲ့ အတတ္ပညာအပါအဝင္ အိုးစည္၊ ဒိုးပတ္ စတဲ့တူရိယာေတြလုပ္တဲ့ လက္မႈအတက္ပညာေတြကို ဖခင္ျဖစ္သူ ဦးသာဒိုးဆီကေန အေမြအျဖစ္ လက္ဆင့္ကမ္းသင္ယူခဲ့တာပါ။

အသက္ ၁၅ ႏွစ္အ႐ြယ္ေလာက္မွာ စည္အပါအဝင္ ႐ိုးရာတူရိယာလုပ္တဲ့ လက္မႈအတက္ပညာေတြကို သင္ယူတတ္ေျမာက္ခဲ့ၿပီး ဖခင္ျဖစ္သူနဲ႔အတူ စည္လုပ္တဲ့လုပ္ငန္းမွာ လုပ္ကိုင္ႏိုင္ခဲ့ပါၿပီ။
ဦးေမာင္သာေအး အသက္(၂၅)ႏွစ္အ႐ြယ္မွာ ဖခင္ျဖစ္သူ ဦးသာဒိုးကြယ္လြန္သြားခဲ့ပါတယ္။ ဖခင္ဆီက အေမြရရွိခဲ့တဲ့ စည္လုပ္တဲ့အတက္ပညာကို အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းအလုပ္အျဖစ္ ဦးေမာင္သာေအး ဆက္လက္လုပ္ကိုင္လာခဲ့တာဟာ အခုဆိုရင္ ႏွစ္ေပါင္း ၄၀ ေက်ာ္ ၾကာျမင့္လာခဲ့ၿပီျဖစ္ပါတယ္။

“ကိုယ့္ရဲ႕ ရခိုင္ယဥ္ေက်းမႈတစ္ခုလည္းျဖစ္တယ္ဆိုၿပီး ဒီအလုပ္ကိုပဲ အမ်ားႀကီးအားစိုက္တယ္။ အေဖရဲ႕အေမြအႏွစ္လက္ရာဆိုၿပီးေတာ့ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းပုံစံမ်ိဳးနဲ႔ လုပ္တာျဖစ္တယ္”
ရခိုင္႐ိုးရာစည္အပါအဝင္ တူရိယာေတြကိုစလုပ္တဲ့အခ်ိန္က ရခိုင္ျပည္သူေတြဟာ ႐ိုးရာတူရိယာေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္ေတြကို တန္ဖိုးထားရမွန္း၊ ထိန္းသိမ္းရမွန္း သိရွိနားလည္မႈ အားနည္းခဲ့ၾကတယ္လို႔ ဦးေမာင္သာေအးကေျပာျပပါတယ္။

ဒီလိုအားနည္းမႈနဲ႔အတူ ရခိုင္႐ိုးရာစည္ကို အသုံးျပဳတီးခတ္တာေတြလည္း နည္းပါးခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္က ဦးေမာင္သာေအးတို႔လို စည္လုပ္ငန္းလုပ္ကိုင္သူေတြဟာလည္း အလုပ္ရွားပါးၿပီး အလုပ္ပုံမွန္မရွိတာေၾကာင့္ လက္သမားအလုပ္ကိုလုပ္ကိုင္ရင္း မိသားစုဝမ္းေရးကိုေျဖရွင္းခဲ့ရပါတယ္။

လြန္ခဲ့တဲ့ ၁၀ ႏွစ္ေလာက္ကေန ရခိုင္႐ိုးရာစည္ဟာ လူသုံးမ်ားတြယ္က်ယ္လာၿပီးေတာ့ စည္လုပ္ငန္းနဲ႔ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းျပဳေနသူေတြအတြက္ အလုပ္အကိုင္ေတြ အဆင္ေျပလာတာပါ။
“အရင္တုန္းကဆိုရင္ စည္ေတြကို အခုလိုသိပ္ၿပီးေတာ့ မလုပ္ရဘူး။ လူသုံးလည္းနည္းတယ္။ ကိုယ့္႐ိုးရာကို သိပ္မသိၾကားေသးဘူး။ တစ္စတစ္စသိလာတဲ့အခါမွ လုပ္ရတာ ပိုၿပီးအဆင္ေျပလာတယ္”

လက္ရွိမွာေတာ့ ရခိုင္ျပည္နယ္အတြင္းမွာရွိတဲ့ ၿမိဳ႕နယ္အသီးသီးကေန ရခိုင္႐ိုးရာစည္ေတာ္ကို ဝယ္ယူတီးခတ္တာေတြရွိလာေနပါတယ္။ ၿမိဳ႕တိုင္း၊ ေက်း႐ြာတိုင္းလိုလိုမွာလည္း ရခိုင္စည္တီးခတ္တဲ့အဖြဲ႕ေတြ တြယ္က်ယ္လာပါတယ္။

႐ိုးရာစည္ကို ရခိုင္ကသာမက မႏၲေလး၊ ရန္ကုန္၊ ကခ်င္အပါအဝင္ မေလးရွား၊ ထိုင္း၊ ၾသစေၾတလ်ား၊ တ႐ုတ္စတဲ့ ျပည္ပႏိုင္ငံျခားေရာက္ ရခိုင္အဖြဲ႕အစည္းေတြကပါ ရခိုင္ကေနတစ္ဆင့္ ဝယ္ယူတီးခတ္တာေတြရွိလာပါတယ္။

အခ်င္းအဝိုင္း ၁၄ လက္မနဲ႔ အရွည္ ၂၈ လက္မရွိတဲ့စည္ကို စည္ေတာ္အႀကီးဆုံးလို႔သတ္မွတ္ၿပီး အခ်င္းအဝိုင္း ၁၁ လက္မနဲ႔ အရွည္ ၂၆ လက္မအ႐ြယ္ရွိတဲ့စည္ကို စည္ေတာ္အငယ္ဆုံးလို႔သတ္မွတ္ထားပါတယ္။ အႀကီးဆုံးစည္တစ္လုံးကို ေစ်းႏႈန္း(၂)သိန္းရွိၿပီး အငယ္ဆုံးစည္တစ္လုံးကို ေစ်းႏႈန္း(၁)သိန္းခြဲရွိပါတယ္။

ဦးေမာင္သာေအးလုပ္ကိုင္ေနတဲ့ စည္လုပ္ငန္းကေန လက္ရွိမွာ တစ္ႏွစ္ကို အနည္းဆုံးစည္အလုံးေရ ၂၀ ေက်ာ္ကေန အမ်ားဆုံး ၅၀ ေက်ာ္အထိ ေရာင္းခ်ရတယ္လို႔ဆိုပါတယ္။

ရခိုင္႐ိုးရာစည္ေတာ္ဟာ ရခိုင္ေတြရဲ႕ ေရွးအက်ဆုံးယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္ တူရိယာတစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။ ရခိုင္႐ိုးရာ တူရိယာေတြထဲမွာ မပါမျဖစ္တဲ့ တူရိယာတစ္မ်ိဳးလည္းျဖစ္ပါတယ္။
ရကၡပူရတိုင္း ဓညဝတီရခိုင္ျပည္ႀကီးမွာ တူရိယာအေနနဲ႔ ရွိပေဝသဏိကာလ ဒြါရာဝတီဝါသုေဒဝမင္း လက္ထက္ကေန စည္ေတာ္တီးၿပီး သုခုမအႏုပညာ႐ိုးရာကို နန္းတြင္းယဥ္ေက်းမႈအျဖစ္ စတင္တီထြင္ေပၚထြန္း လာခဲ့တာပါ။

ေရွးရခိုင္ဘုရင္ေတြလက္ထက္ကေန နန္းတြင္းယဥ္ေက်းမႈအျဖစ္အသုံးျပဳလာခဲ့တဲ့ ရခိုင္႐ိုးရာမဂၤလာစည္ေတာ္ကို ေတးရတုေတြနဲ႔တြဲဖက္ကာ တီးခတ္သီဆိုၾကသလို အလႉမဂၤလာပြဲ၊ ရွင္ျပဳပြဲ၊ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ဆိုင္တဲ့ အခမ္းအနား စတဲ့မဂၤလာရွိတဲ့ အခမ္းအနားတိုင္းမွာ အခုအခ်ိန္ထိ တီးခတ္ေနၾကဆဲျဖစ္ပါတယ္။

ရခိုင္႐ိုးရာစည္လုပ္တဲ့အတက္ပညာဟာလည္း ရခိုင္တို႔ရဲ႕ အေမြအႏွစ္တစ္ခုပါ။ ရခိုင္႐ိုးရာစည္ တီးခတ္တဲ့အတက္ပညာကို လက္ဆင့္ကမ္းသူေတြရွိခဲ့ေပမယ့္ ရခိုင္စည္လုပ္တဲ့ လက္မႈအတက္ပညာကိုေတာ့ လက္ဆင့္ကမ္းသူ နည္းပါးခဲ့ပါတယ္။

စည္တီးခတ္တဲ့သူေတြက ဘယ္ေလာက္ပင္ကြၽမ္းကြၽမ္းက်င္က်င္နဲ႔ တီးခတ္ႏိုင္ေစကာမူ စည္တစ္လုံးကေန သာယာၿငိမ့္ေညာင္းတဲ့သံစဥ္ထြက္ေပၚလာေရးကိုလုပ္ေဆာင္ေပးတဲ့ အဓိကအခရာကေတာ့ စည္ထြင္းထုတဲ့ စည္ဖန္တီးရွင္ေတြပဲျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ ရခိုင္႐ိုးရာစည္လုပ္တဲ့ ပညာရွင္ေတြဟာ တစတစရွားပါးလာခဲ့ၿပီျဖစ္ပါတယ္။ စည္လုပ္ငန္းလုပ္ကိုင္ေနသူအေရအတြက္ကို ရခိုင္ျပည္နယ္အတြင္းမွာ လက္ခ်ိဳးေရတြက္လို႔ရတဲ့အေနအထားထိ ျဖစ္လာေနပါတယ္။

အရင္က စစ္ေတြ၊ မင္းျပား၊ ေျမာက္ဦး၊ ေက်ာက္ေတာ္ၿမိဳ႕နယ္ေတြမွာ ရခိုင္စည္လုပ္တဲ့အတတ္ပညာရွင္ေတြ ရွိခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ လက္ဆင့္ကမ္းမႈအားနည္းခဲ့တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ အခုအခ်ိန္မွာေတာ့ ေျမာက္ဦးနဲ႔ ေက်ာက္ေတာ္ၿမိဳ႕နယ္ေတြမွာ စည္လုပ္တဲ့အတက္ပညာရွင္ ေလးဦးေလာက္ပဲ က်န္ရွိပါေတာ့တယ္။

စည္လုပ္တဲ့သူေတြ ေပ်ာက္ကြယ္သြားမွာကို စိုးရိမ္ေနတဲ့သူေတြထဲမွာ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ ဗႏၶဳလရပ္ကြက္မွာေနထိုင္ရင္း စည္ဖန္တီးတဲ့လုပ္ငန္းကို ႏွစ္ရွည္ၾကာလုပ္ကိုင္လာခဲ့တဲ့ ဦးေမာင္သာေအးလည္း တစ္ေယာက္အပါအဝင္ ျဖစ္ပါတယ္။

“စည္လုပ္တဲ့လူမရွိရင္ ႐ိုးရာ(စည္)ဆိုတာလည္း ေပ်ာက္သြားမွာျဖစ္တယ္”

ရခိုင္႐ိုးရာမဂၤလာစည္ေတာ္ကို အခ်ီ၊ သရဏဂုံ၊ မဂၤလာျခင္းစတဲ့ အဂၤါသုံးရပ္နဲ႔အညီ တီးခတ္ၾကရသလို ပြဲအလိုက္ တီးခတ္မႈပုံစံက ကြဲျပားပါတယ္။ စည္တီးခတ္တဲ့အခ်ိန္မွာလည္း အနည္းဆုံး စည္ငါးလုံးပါဝင္ဖို႔လိုအပ္ပါတယ္။

စည္တီးရာမွာ တစ္ဖက္က လက္နဲ႔တီးခတ္ရၿပီး က်န္တစ္ဖက္က သစ္သားတုတ္နဲ႔တီးခတ္ရတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ စည္ေတာ္ကို ျမင့္ျမတ္တဲ့ေနရာမွာထားရၿပီး အရက္ေသစာေသာက္စားထားတဲ့သူေတြနဲ႔ အမ်ိဳးသမီးေတြကို ကိုင္တြယ္ခြင့္မျပဳရတာစတဲ့ သီးျခားစည္းကမ္းေတြရွိေနပါတယ္။

႐ိုးရာမဂၤလာစည္ေတာ္ကို တီးခတ္အသုံးျပဳမႈေတြဟာ အရင္ကထက္ပိုမ်ားလာေပမယ့္ စနစ္တက်နဲ႔ စည္တီးခတ္သူေတြနည္းပါးလာတယ္လို႔ စစ္ေတြၿမိဳ႕အေျခစိုက္ စိုင္းျဒားရခိုင္စည္အဖြဲ႕က စည္ဆရာႀကီး ဦးေက်ာ္ဇံေမာင္က ေျပာပါတယ္။

ဦးေက်ာ္ဇံေမာင္ဟာ ရခိုင္႐ိုးရာစည္ေတာ္ကို တီးခတ္လာတာဟာ ႏွစ္ေပါင္း(၄၀)ေလာက္ရွိေနၿပီျဖစ္ပါတယ္။ စည္းစနစ္နဲ႔ တီးခတ္သူေတြနည္းပါးလာတာေၾကာင့္ မူလ႐ိုးရာစည္ေတာ္တီးခတ္ပုံ ပေပ်ာက္သြားမွာကို သူကစိုးရိမ္ေနပါတယ္။

“အရင္က ဆရာေတြသင္ခဲ့သလို စည္အျခင္းေတြနဲ႔ တီးတာမ်ိဳးမဟုတ္ဘဲ ဆန္းသစ္တီထြင္ၿပီး ကိုယ့္စိတ္ႀကိဳက္ ခ်င္သလိုတီးလာၾကတာသိပ္မ်ားလာတယ္။ (စည္)အဖြဲ႕အစည္းေတြအေနနဲ႔ ထိန္းခ်ဳပ္မႈမရွိလို႔ျဖစ္တယ္။ ေနာက္မွေပၚလာတဲ့ စည္အဖြဲ႕ေတြကလည္း စည္းစနစ္နဲ႔ တီးၾကတာေတြနည္းတယ္”

ရခိုင္လူမ်ိဳးေတြတန္ဖိုးထားရတဲ့ ရခိုင္႐ိုးရာစည္လုပ္တဲ့ ျဒပ္မဲ့လက္မႈအတက္ပညာကို စည္တီးခတ္တတ္တဲ့ ပညာရွင္တိုင္းမလုပ္ႏိုင္ၾကပါဘူး။ စည္လုပ္တဲ့႐ိုးရာအေမြအႏွစ္ကို ဘိုးေဘးဘီဘင္အစဥ္အဆက္ လက္ဆင့္ကမ္းတာအားနည္းခဲ့တာေၾကာင့္ အခုလိုစည္လုပ္တဲ့ပညာရွင္ေတြ နည္းပါးလာတာလို႔ဆိုရမွာပါ။

ျဒပ္မဲ့အတက္ပညာေတြကို လက္ဆင့္ကမ္းသူမရွိဘူးဆိုရင္ အၿပီးတိုင္ေပ်ာက္ကြယ္သြားႏိုင္တယ္လို႔ ေျပာလာသူကေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံေရွးေဟာင္းသုေတသနအသင္း ဥကၠ႒ ေဒၚဥမၼာမ်ိဳးျဖစ္ပါတယ္။

“တကယ္လို႔ လက္ဆင့္ကမ္းသူမရွိဘဲ ေပ်ာက္သြားမယ္ဆိုရင္ ေနာက္မ်ိဳးဆက္ တစ္ဆက္ႏွစ္ဆက္က်ေတာ့ ဘယ္သူမွမသိေတာ့ဘူးဆိုရင္ အၿပီးတိုင္ေပ်ာက္သြားမွာေပါ့။ အဲလိုဆိုရင္ ကိုယ့္ရဲ႕အေမြအႏွစ္တစ္ခု ဆုံးရႈံးသြားမယ္”

ျဒပ္မဲ့ယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္တစ္ခုျဖစ္တဲ့ ရခိုင္႐ိုးရာစည္လုပ္တဲ့ လက္မႈအတက္ပညာဟာလည္း ရခိုင္လူမ်ိဳးေတြ တန္ဖိုးမျဖတ္ႏိုင္တဲ့ ေရွးေဟာင္းအေမြအႏွစ္တစ္ခုျဖစ္တဲ့အတြက္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ဖို႔ လိုအပ္ေနပါတယ္။

တစ္ဦးခ်င္း၊ သက္ဆိုင္ရာအဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုခ်င္း၊ ယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္ကိုခ်စ္ျမတ္ႏိုးတဲ့အဖြဲ႕စည္းေတြ ပူးေပါင္းၿပီး စည္လုပ္တဲ့အတတ္ပညာကို ကာကြယ္ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ဖို႔လည္း လိုအပ္ေနပါတယ္။

ဘိုးဘြားစဥ္ဆက္လက္ဆင့္ကမ္းၿပီး ထိန္းသိမ္းလာခဲ့ၾကတဲ့ ဦးေမာင္သာေအးကေတာ့ ရခိုင္႐ိုးရာစည္လုပ္တဲ့ လက္မႈအတက္ပညာကိုလည္း သားျဖစ္သူကို လက္ဆင့္ကမ္းအေမြေပးထားပါတယ္။
“ဦးေလးသားက စည္လုပ္တာနဲ႔ပတ္သက္လို႔ အားလုံးအၿပီးပိုင္တက္ေနၿပီျဖစ္တယ္။ အဆင္သင့္ျဖစ္ေနၿပီ”

အေဖျဖစ္သူမရွိတဲ့ေနာက္ပိုင္းမွာလည္း စည္လုပ္တဲ့အတက္ပညာကို ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ကာ ဦးေဆာင္ၿပီး ဆက္လုပ္သြားမယ္လို႔ ဦးေမာင္သာေအးရဲ႕သားျဖစ္တဲ့ ကိုညီညီေမာင္က ႏႈတ္ဂတိေပးထားပါတယ္။

အသက္ ၅၀ ေက်ာ္ေနၿပီျဖစ္တဲ့ ဦးေမာင္သာေအးကေတာ့ ဖခင္အေမြျဖစ္တဲ့ စည္လုပ္တဲ့အလုပ္ကို လုပ္ႏိုင္သေ႐ႊ႕ ဆက္လုပ္သြားမယ္လို႔ ဆုံးျဖတ္ထားပါတယ္။

“လုပ္ႏိုင္တဲ့အခ်ိန္ထိ လုပ္သြားမယ္လို႔စဥ္းစားထားတယ္။ ဒီအလုပ္က အေဖရဲ႕ အေမြအႏွစ္ဆက္ခံတာျဖစ္တဲ့ အတြက္ အခုလိုလုပ္တာျဖစ္တယ္”

မင္းထြန္းေရးသားသည္။

Author: Admin