DMG ၊ ႏိုဝင္ဘာ ၂၂

(ေဆာင္းပါး)

႐ြာလယ္တြင္ရွိသည့္ ေညာင္ပင္ႀကီးသည္ အရိပ္ေကာင္းသျဖင့္ လူႀကီး၊လူငယ္မ်ား၏ နားခိုရာျဖစ္သည္။ လူႀကီးမ်ားသည္ အပင္ေအာက္တြင္ထိုင္လ်က္ ေလညႇင္းခံကာ စကားစျမည္မ်ားေျပာဆိုေန၏။ ဤေညာင္ပင္သည္ ႐ြာသားမ်ားအဖို႔ တိုင္းေရးျပည္ေရး၊ ရပ္ေရး႐ြာေရးကိစၥရပ္မ်ားကို ေဆြးေႏြးၾကသည့္ ညီလာခံသဘင္ဆိုလွ်င္လည္း မမွားေပ။

လူငယ္မ်ားအဖို႔ေတာ့ ေညာင္ပင္၏အရိပ္အာဝါသေအာက္တြင္ ျခင္းလုံးခတ္ကာ ေပ်ာ္႐ႊင္စရာကို ဖန္တီးေနၾကသကဲ့သို႔ တစ္ခ်ိဳ႕ကေလးမ်ားမွာမူ လိုက္တမ္း၊ေျပးတမ္းကစားကာ တစ္ေန႔တာကို ျဖတ္သန္းေနၾကသည္။ ပုံမွန္ဆိုလွ်င္ေတာ့ ထိုေညာင္ပင္ေအာက္၌က်င္းပေနသည့္ ညီလာခံသဘင္ႏွင့္ ကစားပြဲေတာ္မ်ားသည္ ညေန ၅ နာရီခန႔္တြင္ ၿပီးဆုံးသည္။

သို႔ေသာ္ ယေန႔တြင္ကား ပြဲေတာ္မ်ားမသိမ္းေသးမီ သက္ႀကီးပိုင္းအမ်ိဳးသမီးမ်ားႏွင့္ မိန္းမပ်ိဳေလးမ်ားသည္ ေရအိုးမ်ားကိုေခါင္းတြင္တင္ကာ ေယာဂီအက်ႌမ်ားကိုဝတ္ဆင္လ်က္ ေညာင္ပင္ေအာက္လာၾကသည္။ ေညာင္ပင္၏အရိပ္ကို ခိုလႈံေနသူမ်ားသည္ ထိုအမ်ိဳးသမီးမ်ားကို အဘယ္ေၾကာင့္လာၾကသနည္းဟု ေမးသည့္ပုံစံမ်ိဳးျဖင့္ ၾကည့္ေနၾက၏။

ထိုအမ်ိဳးသမီးမ်ားမွာ ယေန႔ကဆုန္လျပည့္ေန႔ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ေညာင္ေရသြန္းရန္လာၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ထိုစဥ္ ညီလာခံသဘင္က်င္းပေနသူတစ္ခ်ိဳ႕ႏွင့္ ထိုအမ်ိဳးသမီးတို႔အၾကား စကားစစ္ထိုးပြဲျဖစ္လာ၏။ အမ်ိဳးသမီးမ်ားကလည္း ယေန႔ကဆုန္လျပည့္ေန႔သည္ဟူသည့္အခ်က္အလက္ကို အခိုင္အမာကိုင္ကာ တိုက္ပြဲဝင္ၾကသကဲ့သို႔ ေညာင္ပင္ေအာက္ရွိအမ်ိဳးသားတစ္ခ်ိဳ႕ကလည္း ယေန႔သည္ ကဆုန္လျပည့္ေန႔ မဟုတ္ေသးဟု ျငင္းခုံလ်က္ရွိသည္။

ကဆုန္လျပည့္ေန႔ ဟုတ္၊ မဟုတ္ အခ်ိန္အတန္ၾကာျငင္းခုံၾကၿပီးေနာက္ အမ်ိဳးသမီးမ်ားသည္လည္း ေနာက္ျပန္မဆုတ္ၾကေတာ့ေပ။ ကဆုန္လျပည့္ေန႔ ဟုတ္သည္ျဖစ္ေစ၊ မဟုတ္သည္ျဖစ္ေစ ကိစၥမရွိ။ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားရွင္အားရည္စူး၍ ေရေလာင္းပူေဇာ္ၿပီးလွ်င္ အိမ္သို႔ျပန္သြားခဲ့ၾကသည္။ ထို႔ျပင္ ေညာင္ပင္ေအာက္တြင္ ထိုင္ေနၾကသူမ်ားလည္း မိမိေနအိမ္မ်ားသို႔ ျပန္သြားၾကေလၿပီ။
ေညာင္ပင္ႀကီး၏ သစ္႐ြက္ႏုကေလးမ်ားမွာ ေရပက္ျဖန္းခံရေသာေၾကာင့္ လန္းဆန္းေနသေယာင္ျဖစ္သြားသည္။ ေညာင္ပင္ေအာက္တြင္ ထြန္းညႇိပူေဇာ္ခဲ့ေသာဆီမီးတိုင္မ်ားမွာ တစ္လက္လက္ေတာက္ေျပာင္ေနကာ နံသာတိုင္၏ ရနံ႔မ်ားမွာလည္း ေမႊးပ်ံ႕ႀကိဳင္လႈိင္ေနသည္။

အမွန္တကယ္တြင္ ေညာင္ေရသြန္းရန္လာၾကသည့္ အမ်ိဳးသမီးမ်ားလည္း မမွားသကဲ့သို႔ ေညာင္ပင္ေအာက္တြင္ ေဆြးေႏြးေနၾကသည့္ ပုဂၢိဳလ္မ်ားလည္းမမွားေပ။ ထိုေန႔ထိုရက္သည္ျမန္မာျပကၡဒိန္အရဆိုလွ်င္ ကဆုန္လျပည့္ေန႔ျဖစ္ၿပီး ရခိုင္ျပကၡဒိန္အရဆိုလွ်င္ ကဆုန္လျပည့္ေန႔မဟုတ္ေသးေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ တစ္ခ်ိဳ႕က ျမန္မာျပကၡဒိန္ကိုသာ လက္ဝယ္ပိုင္ဆိုင္သိမ္းဆည္းထားၿပီး ကဆုန္လျပည့္ေန႔ဟုဆိုကာ ေညာင္ေရသြန္းရန္လာၾကျခင္းျဖစ္သည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ျမန္မာျပကၡဒိန္ရွိသကဲ့သို႔ ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔မွာလည္း ရခိုင္ျပကၡဒိန္ရွိသည္။ ျမန္မာျပကၡဒိန္မ်ားတြင္ ျမန္မာသကၠရာဇ္၊ ခရစ္သကၠရာဇ္မ်ားျဖင့္ ခမ္းနားစြာထုတ္ေဝၾကသည္။ ရခိုင္ျပကၡဒိန္မ်ားမွာ ရခိုင္သကၠရာဇ္အပါအဝင္ ျမန္မာသကၠရာဇ္၊ ခရစ္သကၠရာဇ္တို႔ကိုပါ ထည့္သြင္းထုတ္ေဝၾကသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ျမန္မာသကၠရာဇ္၊ ခရစ္သကၠရာဇ္တို႔ကိုသိၾကေသာ္လည္း ရခိုင္သကၠရာဇ္ကိုမူ သိသူအလြန္နည္းသည္။

ရခိုင္သကၠရာဇ္ႏွင့္ ျမန္မာသကၠရာဇ္တို႔သည္ တစ္ႏွစ္တည္းတြင္က်ေရာက္ေသာ္လည္း တစ္ခ်ိဳ႕လမ်ားတြင္ မတူညီသည့္အခ်က္မ်ားရွိၾကသည္။ ဥပမာဆိုရလွ်င္ လထပ္ႏွစ္တို႔တြင္ ရခိုင္ကဆုန္လျပည့္ေန႔သည္ ျမန္မာထက္တစ္လေနာက္က်တတ္သည္လည္းရွိ၏။ ထိုအခါမ်ားတြင္ ျမန္မာျပကၡဒိန္ကိုင္ဆိုင္ထားသူမ်ားအဖို႔ ျပကၡဒိန္စာ႐ြက္ကိုလွန္ၿပီးလွ်င္ “ယေန႔ကဆုန္လျပည့္ေန႔၊ ေညာင္ေရသြန္းရန္သြားမည္”ဆိုသည့္စကားမ်ား ထြက္ေပၚလာျခင္းျဖစ္သည္။

တစ္ဆက္တည္းတြင္ ရခိုင္ကဆုန္လျပည့္ေက်ာ္ တစ္ရက္ေန႔သည္ ရခိုင္အမ်ိဳးသားေန႔ျဖစ္သည္။ ယင္းသကၠရာဇ္ႏွစ္တြင္ ရခိုင္ကဆုန္လျပည့္ေက်ာ္တစ္ရက္ႏွင့္ ျမန္မာကဆုန္လျပည့္ေက်ာ္တစ္ရက္တို႔ တူညီေနလွ်င္ ျပႆနာမရွိေပ။ သို႔ေသာ္ ကြဲျပားေနလွ်င္ေတာ့ ဇေဝဇဝါျဖစ္ႏိုင္သည္။ ျမန္မာျပကၡဒိန္သည္ ရခိုင္ျပကၡဒိန္ထက္ ကဆုန္လျပည့္ေက်ာ္တစ္ရက္ေန႔ က်‌ေရာက္မႈျမန္ခဲ့ေသာ္ ျမန္မာျပကၡဒိန္ လက္ဝယ္ကိုင္ေဆာင္ထားသူမ်ားအဖို႔ အခက္ေတြ႕စရာပင္ျဖစ္သည္။

ထိုသူမ်ားအဖို႔ ျမန္မာျပကၡဒိန္တြင္ေဖာ္ျပပါရွိသည့္ ျမန္မာသကၠရာဇ္အရ ကဆုန္လျပည့္ေက်ာ္တစ္ရက္ေန႔သည္ ရခိုင္အမ်ိဳးသားေန႔ဟု ထင္မွတ္စရာျဖစ္သြားသည္။ ထိုသို႔ထင္မွတ္မႈေၾကာင့္ တစ္ခ်ိဳ႕က ပြဲစီစဥ္မႈမ်ားပင္ျပဳလုပ္ျခင္းရွိေပသည္။ ဗဟုသုတရွိသူတစ္ခ်ိဳ႕ေထာက္ျပမွ ယေန႔သည္ ရခိုင္ကဆုန္လျပည့္ေက်ာ္တစ္ရက္ေန႔ မဟုတ္ေသးေၾကာင္းသိရွိသြားၿပီး အမ်ိဳးသားေန႔ပြဲေတာ္က်င္းပျခင္းမျပဳလုပ္ေသးဘဲ ရခိုင္ကဆုန္လျပည့္ေက်ာ္ တစ္ရက္ေန႔ေရာက္ေအာင္အထိ ေစာင့္ဆိုင္းသူမ်ားလည္း ရွိေပသည္။

ရခိုင္ျပည္နယ္တြင္ထုတ္ေဝၾကသည့္ ျပကၡဒိန္မ်ားတြင္ ရခိုင္သကၠရာဇ္ပါရွိသည့္ ျပကၡဒိန္အလြန္နည္းပါးသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံျပကၡဒိန္အႀကံေပး ဥကၠဌ- ၁ ၊ ေဒါက္တာဦးေအာင္ခ်စ္ထုတ္ေဝသည့္ “ဓညဝတီ ျပကၡဒိန္”တစ္ခုသာရွိသည္။ ထိုျပကၡဒိန္သည္လည္း ရခိုင္ျပည္နယ္တစ္ဝွမ္းတြင္ က်ယ္က်ယ္ျပန႔္ျပန႔္မသုံးစြဲၾကေပ။ တစ္ခ်ိဳ႕႐ြာမ်ားတြင္ ဓညဝတီျပကၡဒိန္ တစ္ေစာင္မွမရွိသည့္႐ြာမ်ားရွိသကဲ့သို႔ တစ္ေစာင္၊ ႏွစ္ေစာင္ခန႔္သာရွိသည့္႐ြာမ်ားရွိေပရာ အလြန္တရာ အသုံးနည္းလွေပသည္။

ဓညဝတီျပကၡဒိန္ကို တစ္ႏွစ္လွ်င္ ေစာင္ေရ ၅၀၀၀ ခန႔္သာ ထုတ္ေဝသည္။ လူဦးေရသုံးသန္းေက်ာ္ေနထိုင္သည့္ ျပည္နယ္တြင္ အဆိုပါေစာင္ေရပမာဏသာထုတ္ေဝျခင္းမွာ အလြန္နည္းပါးသည္။ ဝယ္ယူအားေပးသူနည္းပါးေသာေၾကာင့္လည္း ထိုသို႔ထုတ္ေဝမႈနည္းပါးျခင္း ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။

ရခိုင္ျပည္နယ္တြင္ ၿမိဳ႕နယ္အသီးသီးမွလည္း ျပကၡဒိန္မ်ိဳးစုံထုတ္ေဝၾကသည္။ ဘုရားပြဲအထိမ္းအမွတ္၊ အသင္းအဖြဲ႕အစည္းအေဝးအထိမ္းအမွတ္၊ ရန္ပုံေငြရရွိေရး စသည့္ပုံစံမ်ိဳးစုံျဖင့္ ျပကၡဒိန္မ်ားကို ႏွစ္စဥ္ထုတ္ေဝၾကသည္။ သို႔ေသာ္ ထိုျပကၡဒိန္မ်ားမွာ ရခိုင္မူမဟုတ္ဘဲ ျမန္မာျပကၡဒိန္မူအတိုင္းသာျဖစ္သည္။ အမွန္စင္စစ္အားျဖင့္ ထိုျပကၡဒိန္မ်ားသည္ ေက်းလက္ၿမိဳ႕႐ြာအႏွံ႔ ျပန႔္ႏွံ႔သည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ျဖန႔္ခ်ိသူမ်ားသည္ ၿမိဳ႕၊႐ြာအထိကြင္းဆင္းၿပီး ေရာင္းခ်မႈမ်ားရွိေသာေၾကာင့္ ဝယ္ယူသုံးစြဲမႈမ်ားျပားျခင္းျဖစ္သည္။

ေစ်းဆိုင္မ်ားတြင္ဆိုလွ်င္လည္း ေခါက္ဆြဲေၾကာ္ျငာ၊ ထီးေၾကာ္ျငာ၊ အလွကုန္ပစၥည္းေၾကာ္ျငာ စသည့္ ျမန္မာျပကၡဒိန္မ်ားမွာ ၿမိဳင္ၿမိဳင္ဆိုင္ဆိုင္ခ်ိတ္ဆြဲထားသည္။ ရခိုင္သကၠရာဇ္ပါရွိသည့္ ဓညဝတီျပကၡဒိန္ကိုမူ ခ်ိတ္ဆြဲထားမႈအလြန္နည္းပါးသည္ကိုေတြ႕ရသည္။ ဤမွ် လူဝင္၊လူထြက္မ်ားသည့္ေစ်းဆိုင္မ်ားတြင္ ဓညဝတီ ျပကၡဒိန္ကိုခ်ိတ္ဆြဲထားရန္ ေကာင္းပါသည္။

ရခိုင္ျပည္နယ္က ထုတ္ေဝၾကသည့္ ဓညဝတီျပကၡဒိန္ကလြဲၿပီး က်န္ျပကၡဒိန္မ်ားသည္ ရခိုင္မူအရထုတ္ေဝျခင္းမျပဳျခင္းမွာ ဓညဝတီျပကၡဒိန္မ်ား၏ မူပိုင္ခြင့္ကန႔္သတ္ခ်က္ေၾကာင့္ျဖစ္ႏိုင္ေပသည္။

“ဓညဝတီျပကၡဒိန္ႏွင့္ ဓညဝတီသၾကၤန္စာ အတုအပျပဳလုပ္သူမ်ားအား ဥပေဒအရအေရးယူမည္”ဟု ျပကၡဒိန္တြင္ သတိေပးထားထားသည္။ ထိုအခ်က္မ်ားေၾကာင့္ ၿမိဳ႕နယ္အသီးသီးကထုတ္ေဝသည့္ ျပကၡဒိန္မ်ားမွာ ရခိုင္မူအရထုတ္ေဝရန္ လက္တြန႔္ျခင္းျဖစ္ေပလိမ့္မည္။

မည္သို႔ပင္ဆိုေစ ရခိုင္ျပည္နယ္တစ္ဝန္းလုံးတြင္ ရခိုင္မူအရထုတ္ေဝၾကေသာ ရခိုင္ျပကၡဒိန္သုံးစြဲမႈ က်ယ္ျပန႔္ေစခ်င္သည္။ ၿမိဳ႕နယ္အသီးသီးက ျပကၡဒိန္ထုတ္ေဝၾကသည့္ပုဂၢိဳလ္မ်ားအေနျဖင့္လည္း ဓညဝတီျပကၡဒိန္မူပိုင္ရွင္ျဖစ္သည့္ ေဒါက္တာဦးေအာင္ခ်စ္က ေဆြးေႏြးညႇိႏႈိင္းကာ ရခိုင္မူျပကၡဒိန္ထုတ္ေဝရန္ ႀကိဳးပမ္းသင့္ေပသည္။ သို႔ဆိုလွ်င္ ရခိုင္သကၠရာဇ္ပါသည့္ ျပကၡဒိန္မ်ားကို ရခိုင္သားတိုင္း ပိုင္ဆိုင္ႏိုင္ၾကေပလိမ့္မည္။

ရခိုင္သူ၊ရခိုင္သားတို႔သည္ ျမန္မာကဆုန္လျပည့္ေန႔ႏွင့္ ရခိုင္ကဆုန္လျပည့္ေန႔ကိုလည္း မွားၾကလိမ့္မည္မဟုတ္ေတာ့ေခ်။ ရခိုင္သကၠရာဇ္ပါဝင္သည့္ ျပကၡဒိန္မ်ားက်ယ္ျပန႔္လာသည္ႏွင့္အမွ် ထိုျပႆနာမ်ားကို ေျဖရွင္းၿပီးသားျဖစ္ေပလိမ့္မည္။ ရခိုင္သူ၊ရခိုင္သားမ်ားလည္း မိမိတို႔ျပည္နယ္ကထြက္ရွိသည့္ ရခိုင္သကၠရာဇ္ပါရွိသည့္ ရခိုင္မူျပကၡဒိန္မ်ားကို ဝယ္ယူအားေပးသင့္သည္။

ရခိုင္႐ြာတိုင္း၊ ၿမိဳ႕တိုင္းတြင္ ရခိုင္မူျပကၡဒိန္မ်ား က်ယ္က်ယ္ျပန႔္ျပန႔္မေရာက္ေစကာမူ အနည္းငယ္မွ်ေရာက္႐ုံႏွင့္ အရိပ္အာဝါသေကာင္းသည့္ ေညာင္ပင္ေအာက္သို႔ မွားယြင္းၿပီး ေညာင္ေရေလာင္းရန္ လာေရာက္ၾကေတာ့မည္မဟုတ္ေပ။ ထိုေန႔တြင္ လူငယ္၊လူ႐ြယ္မ်ားလည္း လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ေပ်ာ္႐ႊင္စြာကစားေနမည္ျဖစ္ေပသည္။

ရခိုင္ကဆုန္လျပည့္ေန႔ေရာက္မွသာလွ်င္ ရခိုင္ဓေလ့ထုံးစံအရ ေညာင္ေရသြန္းေလာင္းၾကေပလိမ့္မည္။ ရခိုင္ကဆုန္လျပည့္ေက်ာ္ တစ္ရက္ေန႔သို႔ေရာက္မွသာလွ်င္ ရခိုင္အမ်ိဳးသားေန႔အခမ္းအနားကို ခမ္းခမ္းနားနားက်င္းပၾကေပလိမ့္မည္။

ရခိုင္၏ ႏိုင္ငံေရး၊ လူမႈေရးနယ္ပယ္သည္ ဒီေရအလားေျပာင္းလဲျမန္ဆန္ေနသည့္ကာလတြင္ ရခိုင္သားတိုင္း ရခိုင္မူျပကၡဒိန္ကိုင္ေဆာင္ေရးသည္လည္း အေရးပါသည့္အခ်က္တစ္ခုျဖစ္သည္။

အမ်ိဳးသားေရးေျပးလမ္းေပၚတြင္ရွိသည့္ ရခိုင္မူျပကၡဒိန္ကို ရခိုင္သားတိုင္း ကိုင္‌ေဆာင္ႏိုင္ေရးကို အသက္သြင္းသင့္ၿပီး အသင့္ဝင္မည့္ရက္မ်ားကို ရင္ခုန္စြာျဖင့္ေစာင့္ေမွ်ာ္ေနမိပါသည္။

ဖဒူ ထြန္းေအာင္‌ ေရးသားသည္။

ဖဒူ ထြန္းေအာင္
Author: ဖဒူ ထြန္းေအာင္