DMG ၊ ေမ ၁၄

(ေဆာင္းပါး)

မယူေတာင္တန္းႀကီးရွိသစ္ပင္၊ဝါးပင္တို႔မွာ အစိမ္းေရာင္၊အဝါေရာင္တို႔ျဖင့္ ျခယ္သထားၿပီး ဘဂၤလားပင္လယ္ပင္ျပင္မွ တိုက္ခတ္လာသည့္ ေလေအးႏုတို႔ေၾကာင့္ ေတာင္ေၾကာတစ္ေလွ်ာက္ ေပါက္ေရာက္ေနေသာ သစ္ပင္ပန္းမာလာတို႔မွာ လႈပ္လႈပ္႐ြ႐ြႏွင့္ရွိေနၾကသည္။

ထိုေတာင္တန္းေအာက္ေျခရွိ ေက်းလက္႐ြာငယ္ေလးမွာ သက္တိုင္းရင္းသားမ်ား ေအးခ်မ္းေပ်ာ္႐ႊင္စြာေနထိုင္ရာ ေမာင္ေတာၿမိဳ႕နယ္(ေလးမိုင္) မက်ည္းကုန္းေက်း႐ြာပင္ျဖစ္သည္။

ထိုသို႔သာယာသည့္ေက်း႐ြာတြင္ သက္လူမ်ိဳးတို႔မွာ ေပ်ာ္႐ႊင္စြာေနထိုင္ၾကရသည္ဟု ျမင္ႏိုင္ေသာ္လည္း ၎တို႔၏စိတ္ထဲတြင္ ေနာင္လာမည့္ကာလအတြက္ လူမ်ိဳးစုေပ်ာက္ကြယ္သြားမည့္အေရးႏွင့္ စိန္ေခၚမႈတို႔အေပၚ စိုးရိမ္စိတ္တို႔ရွိေနၾကသည္။

“က်ေနာ္တို႔လူမ်ိဳးေတြက စိန္ေခၚမႈေတြနဲ႔ ကြယ္ေပ်ာက္လုမတတ္ျဖစ္ေနတယ္”ဟု သက္တိုင္းရင္းသား ေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးလည္းျဖစ္၊ လႊတ္ေတာ္အမတ္ေဟာင္းတစ္ဦးလည္းျဖစ္သူ ဦးလွထြန္းေက်ာ္ကေျပာျပသည္။

ရခိုင္ျပည္သည္ ေရခံေျမခံေကာင္းၿပီး သဘာဝအရင္းအျမစ္ပြားႂကြယ္ဝသည့္ ကမ္းေျမာင္ေဒသ ျဖစ္သည္ႏွင့္အညီ ရခိုင္မ်ိဳးႏြယ္စု(၇)ခုတို႔က သမိုင္းစဥ္ဆက္ ေအးခ်မ္းစြာျဖင့္လက္တြဲကာ မွီတင္းေနထိုင္လာခဲ့ၾကသည္။

ထိုမ်ိဳးႏြယ္စုတို႔မွာ ရခိုင္၊ ခမီ၊ ၿမိဳ၊ သက္၊ ဒိုင္းနက္(သကၠမ)၊ မရမာႀကီးႏွင့္ ကမန္တိုင္းရင္းသားတို႔ျဖစ္ၾကၿပီး ယင္းအထဲတြင္ သက္တိုင္းရင္းသားမ်ားမွာ လူဦးေရေထာင္ဂဏန္းႏွင့္ အနည္းဆုံးျဖစ္ေနသျဖင့္ အနာဂတ္ကာလတြင္ မ်ိဳးႏြယ္စုေပ်ာက္ကြယ္သြားႏိုင္သည့္အေျခအေနႏွင့္ ႀကဳံေတြ႕ေနျခင္းလည္းျဖစ္သည္။

သက္လူမ်ိဳးတို႔သည္ အစဥ္အဆက္ ဗုဒၶဘာသာကိုးကြယ္မႈႏွင့္အတူ ကိုယ္ပိုင္ဘာသာစကား၊ စာေပ၊ ႐ိုးရာယဥ္ေက်းမႈ၊ ဓေလ့တို႔ျဖင့္ေနထိုင္လာသည့္ မ်ိဳးႏြယ္စုတစ္ခုလည္းျဖစ္သည္။
ေနထိုင္ရာေဒသႏွင့္ လူဦးေရ

သက္လူမ်ိဳးေခါင္းေဆာင္မ်ားမွ ေကာက္ယူထားသည့္စာရင္းအရ ရခိုင္ျပည္နယ္၊ ေမာင္ေတာၿမိဳ႕နယ္တြင္ နယ္စပ္ေဒသတေၾကာရွိ ခုန္တိုင္၊ မဂၤလာၫႊန႔္၊ သစ္တုံးနားခြဆုံ၊ သကၠိဳင္ညာ၊ တိုက္ေခ်ာင္း၊ ေအာင္ခ်မ္းသာ၊ ေဝလာေတာင္၊ ခေမာင္းဆိပ္၊ မက်ည္းကုန္း စသည့္ေက်း႐ြာ ၉ ႐ြာတြင္ သက္လူဦးေရ ၁၂၀၀ ေက်ာ္ခန႔္ ရွိေၾကာင္းသိရသည္။ ထို႔အတူ ဘူးသီးေတာင္ၿမိဳ႕နယ္မွ ဂုပၸီ၊ ေအာင္ေဇယ်၊ ကထီးလွ၊ ကြၽန္းေပါက္ စသည့္ေက်း႐ြာ(၄)႐ြာႏွင့္ ရေသ့ေတာင္ၿမိဳ႕နယ္ ခြၽတ္ျပင္(ေစတီျပင္)၊ ေတာင္ရင္းတန္းရပ္ကြက္တို႔တြင္ ေနထိုင္လ်က္ရွိသည္။

ထို႔အျပင္ စစ္ေတြၿမိဳ႕၊ ဗ်ိဳင္းျဖဴ႐ြာတြင္လည္း သက္လူမ်ိဳးေနအိမ္ ၁၀ အိမ္ႏွင့္ ပုဏၰားကြၽန္း ေက်းေတာ႐ြာမွာ အိမ္ေျခ ၂၃ အိမ္ေနထိုင္ၾကၿပီး ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕နယ္ ေအာင္မဂၤလာေက်း႐ြာ၊ ဆင္ခ်ဆိပ္ရပ္ကြက္ႏွင့္ အမ္းၿမိဳ႕တြင္လည္း အနည္းငယ္စီ ပ်ံ႕ႏွံ႔ေနထိုင္ေၾကာင္း သက္ေခါင္းေဆာင္တို႔ကဆိုသည္။

ရန္ကုန္ ေတာင္ဒဂုံဆိပ္ကမ္းတြင္ စက္႐ုံေန႔စားအလုပ္သမားအျဖစ္လုပ္ကိုင္ေနၾကသည့္ အိမ္ေျခ ၁၃၀ ခန႔္ရွိၿပီး ေနျပည္ေတာ္တြင္လည္း သက္လူမ်ိဳးေနအိမ္ ၁၀ အိမ္ေက်ာ္ခန႔္ရွိေၾကာင္းလည္း သိရသည္။

“စာရင္းအတိအက် ေကာက္လိုက္တဲ့အခ်ိန္မွာ ရခိုင္ျပည္နယ္ထဲမွာဆိုရင္ ၃၀၀၀ နဲ႔ ၄၀၀၀ ၾကားေလာက္ပဲ ရွိေနၿပီး ဗမာျပည္ေရာ အျခားတနံတလ်ားမွာ ေနထိုင္ၾကတဲ့ သက္လူမ်ိဳးဦးေရဟာ ၆၀၀၀ နီးပါးေလာက္ပဲ ရွိေတာ့တယ္”ဟု ဦးလွထြန္းေက်ာ္က ရွင္းျပသည္။

ထိုသို႔ သက္လူမ်ိဳးမ်ား လူဦးေရနည္းပါးလာျခင္းႏွင့္ လူမ်ိဳးစု ကြယ္ေပ်ာက္သြားႏိုင္သည့္ အဓိက အေၾကာင္းအရင္းမွာ ယခင္က သက္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရးအခက္အခဲ၊ ဘဝရပ္တည္ခ်က္ လုံၿခဳံေရးအာမခံခ်က္မရွိဘဲ ဘဝဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ ေနာက္က်က်န္ေနသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ယင္းအျပင္ လက္ရွိတြင္ လူမ်ိဳးႀကီးအုပ္စုတို႔အၾကား ျပန႔္ႀကဲေနထိုင္ရျခင္းလည္း ပါဝင္သည္။

အထူးသျဖင့္ ေမာင္ေတာေျမာက္ပိုင္းတြင္ ေတာင္ယာလုပ္ကိုင္စားေသာက္ၾကရင္း ေမာင္ေတာေဒသ အေရးအခင္းျပႆနာတို႔ေၾကာင့္ အသက္အႏၲ့ရာယ္ လုံၿခဳံမည့္ေနရာသို႔ ထြက္ေျပးတိမ္းေရွာင္ၾကရင္း တစတစျပန႔္ႀကဲသြားကာ ေပ်ာက္ကြယ္လာျခင္းကိုေတြ႕ရသည္။

စည္ကားတဲ့ မက်ည္းကုန္း႐ြာ

သက္လူမ်ိဳးတို႔ေနထိုင္ရာ မက်ည္းကုန္႐ြာသည္ ေမာင္ေတာႏွင့္ ၄ မိုင္အကြာ ဘူးသီးေတာင္-ေမာင္ေတာ ကားလမ္းေဘး၊ ေမာင္ေတာေတာင္ပိုင္း အငူေမာ္လမ္းမႀကီးတို႔ႏွင့္ နီးကပ္စြာတည္ရွိသည္။ ယင္းေၾကာင့္ မက်ည္းကုန္းေက်း႐ြာတြင္ အိမ္ေျခ ၂၅၀ ခန႔္ရွိၿပီး လူဦးေရအမ်ားဆုံးေနထိုင္ၾကေၾကာင္း သိရသည္။

ေလးမိုင္႐ြာကို ၁၉၇၁ ႏွစ္ကစတည္ခဲ့ၿပီး ယခုအခါတြင္ ႏွစ္ေပါင္း ၅၁ ႏွစ္ရွိေနၿပီျဖစ္သည္။ သက္ေက်း႐ြာမ်ားထဲတြင္ သက္တမ္းအၾကာဆုံးႏွင့္ စည္ကားသည့္ ႐ြာႀကီးတစ္႐ြာဟုဆိုႏိုင္သည္။ ၁၉၅၈- ၅၉ ခုႏွစ္တြင္ မူဂ်ာဟစ္ထႂကြမႈေၾကာင့္ သက္တို႔မွာ ေဝလာေျမမွ ကစဥ့္ကလ်ားျဖင့္ထြက္လာကာ မိမိကြၽမ္းက်င္ရာ အလုပ္အကိုင္မ်ားကိုရွာၿပီး ေနရာအႏွံ႔သို႔ျပန႔္ႀကဲကာ ယာယီအစုမ်ားျဖင့္ ေနထိုင္ခဲ့ၾကရသည္။

ယင္းမွတခါ ၁၉၇၁ ခုႏွစ္တြင္ မက်ည္းကုန္း႐ြာသို႔ အခ်ိဳ႕ျပန္လည္ေရာက္ရွိကာေနထိုင္ခဲ့ၾကၿပီး ေက်း႐ြာအနီးရွိ ႏိုင္ငံေတာ္ပိုင္ ကြၽန္းစိုက္ခင္းႏွင့္ သစ္ေတာမ်ားတြင္ ေန႔စားအလုပ္သမားဘဝျဖင့္ ခက္ခဲစြာ႐ုန္းကန္ခဲ့ၾကရသည္။ နဂိုမူလက ေတာင္ယာလုပ္ကိုင္သူမ်ားျဖစ္သျဖင့္ ေတာင္ယာမရွိေသာေနရာတြင္ ေငြေၾကးမလုံေလာက္မႈေၾကာင့္ ဆန္ကြဲမ်ားကိုစားကာ ႐ြာတည္ခဲ့ရေၾကာင္းလည္း ဦးလွထြန္းေက်ာ္က ေျပာျပသည္။

ဦးလွထြန္းေက်ာ္တို႔မိသားစုမွာလည္း ေမာင္ေတာေျမာက္ပိုင္း တမန္းသားေက်း႐ြာမွ ေျပာင္းေ႐ႊ႕လာၾကျခင္းျဖစ္ၿပီး အျခားေသာ သက္လူမ်ိဳးတို႔မွာလည္း ထိုမက်ည္းကုန္း႐ြာကေန အျခားေနရာသို႔ ေရၾကည္ရာျမက္ႏုရာရွာရင္း ထြက္သြားခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။

ယင္းေနာက္ ၂၀၁၂ ႏွင့္ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္တို႔တြင္ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ လူမ်ိဳးေရးဆန္သည့္ပဋိပကၡမ်ားေၾကာင့္ သက္လူမ်ိဳးတို႔ေနထိုင္ရာ ေမာင္ေတာေျမာက္ပိုင္းရွိ ေဝလာေတာင္၊ တပ္ေခ်ာင္း၊ ေအာင္ခ်မ္းသာ စသည့္ေက်း႐ြာတို႔မွ ထပ္မံေျပာင္းေ႐ႊ႕အေျခခ်ေနထိုင္လာၾကသည့္အတြက္ မက်ည္းကုန္းေက်း႐ြာမွာ ပိုမိုစည္ကားလာခဲ့သည္။

“က်မတို႔ တမန္းသား႐ြာက လုံၿခဳံေရးမရွိေတာ့ ေတာင္ယာလယ္လုပ္မယ္ဆိုလည္းမရဘူး ေၾကာက္ေနရတယ္။ အဓိကေတာ့ ကိုယ့္ရဲ႕ အသက္ရွင္ရပ္တည္ေရးက လုံၿခဳံေရးအေျခအေနေၾကာင့္ မေျပာင္းခ်င္ေပမယ့္ ေျပာင္းလာရတယ္”ဟု ေဒၚၾကာမစိန္ကဆိုသည္။

ေဒၚမၾကာစိန္တို႔မိသားစုမွာ ေမာင္ေတာေျမာက္ပိုင္း တမန္းသားေက်း႐ြာဇာတိျဖစ္ၾကၿပီး ၂၀၁၇ ေမာင္ေတာျဖစ္စဥ္ေနာက္ပိုင္းတြင္ မက်ည္းကုန္း႐ြာသို႔ ေျပာင္းေ႐ႊ႕အေျခခ်ေနထိုင္လာၾကျခင္းျဖစ္သည္။

ယခုအခါ ေမာင္ေတာၿမိဳ႕နယ္တြင္ သက္လူဦးေရ ၁၂၀၀ ေက်ာ္ေနထိုင္ၾကသည့္အတြက္ သက္လူမ်ိဳးမ်ား အမ်ားဆုံးေနထိုင္ရာ ေဒသလည္းျဖစ္ေနသည္။

၂၀၁၂ မတိုင္မီက ေမာင္ေတာတြင္ သက္လူမ်ိဳးတို႔၏ ေက်း႐ြာ ၁၀ ႐ြာခန႔္ႏွင့္ လူဦးေရ ၂၀၀၀ ေက်ာ္ ရွိခဲ့ေသာ္လည္း အေရးအခင္းတြင္ သေရကုန္ေဘာင္ေက်း႐ြာမွာ သက္လူမ်ိဳး ေက်ာင္းဆရာလင္မယား အသတ္ခံရမႈေၾကာင့္ နယ္စပ္ေဒသတေလ်ာက္ေနထိုင္ၾကသည့္ သက္လူမ်ိဳးမ်ားမွာ စိုးရိမ္စိတ္ျဖစ္ကာ ထြက္ေျပးခဲ့ၾကသည္။

၂၀၁၇ ေမာင္ေတာျဖစ္စဥ္ေနာက္ပိုင္းတြင္ ARSA ၊ RSO တို႔ကဲ့သို႔ လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕မ်ား၏ ၿခိမ္းေျခာက္မႈမ်ား ရွိလာသျဖင့္ ေမာင္ေတာတြင္ေနထိုင္သည့္ သက္လူမ်ိဳးမ်ားမွာ ရန္ကုန္၊ အမ္း၊ ပုဏၰားကြၽန္း စသည့္ေနရာမ်ားသို႔ ထြက္ခြာသြားသူမ်ားရွိခဲ့သည္။

လက္ရွိတြင္ သက္လူငယ္အမ်ားအျပားမွာလည္း အလုပ္အကိုင္ရွားပါးမႈေၾကာင့္ တျခားသူမ်ားနည္းတူ ေနရပ္စြန႔္ခြာကာ ရန္ကုန္၊ ေနျပည္ေတာ္အပါအဝင္ ထိုင္း၊ မေလးရွား၊ တ႐ုတ္ စသည့္ႏိုင္ငံမ်ားသို႔လည္း အမ်ားအျပားေရာက္ရွိသြားၿပီျဖစ္သည္။ သက္တို႔မွာလူနည္းစုတစ္ခုအေနျဖင့္ တစ္စုတစ္႐ုံးတည္း မေနႏိုင္ေတာ့ဘဲ လူသားရင္းျမစ္ျပန႔္ႀကဲလာမႈတို႔က ႀကီးမားသည့္စိန္ေခၚမႈတစ္ရပ္အေနျဖင့္ ျဖစ္လာေနသည္။

ထိုသို႔သက္မ်ိဳးႏြယ္စုမ်ား ေနရာသစ္တြင္ မိမိကြၽမ္းက်င္ရာအလုပ္အကိုင္တို႔ႏွင့္ အေျခခ်လာၾကသည္မွာ တဘက္ကၾကည့္လွ်င္ ေကာင္းေသာ္လည္း အျခားတဘက္တြင္ မ်ိဳးႏြယ္စုအေရးႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး အားနည္းခ်က္မ်ားလည္း ျဖစ္ေစခဲ့သည္။

တျဖည္းျဖည္းေ႐ႊ႕လ်ားသြားလာေနျခင္းအားျဖင့္ ၁၀ စုႏွစ္တစ္ခုကေန ေနာင္ႏွစ္ေပါင္း ၃၀၊ ၄၀ ထိ ၾကာျမင့္လာလွ်င္ စုစည္းမႈအေနအထားမလြယ္ကူေတာ့ေပ။ ထိုအခ်က္မွာလည္း မ်ိဳးႏြယ္စုတည္တံ့ခိုင္ၿမဲေရးႏွင့္ အထူးသတိထားရမည့္ အခ်က္တစ္ခုလည္းျဖစ္ေနသည္။

“၁၀ စုႏွစ္ကေန ႏွစ္ ၃၀၊ ၄၀ ၾကာလာမယ္ဆိုရင္ တနည္းအားျဖင့္ မ်ိဳးဆက္တစ္ခုအထိျဖစ္သြားရင္ေတာ့ ျပန္ၿပီးေတာ့ စည္းလုံးမႈအေနအထားကေတာ့ မလြယ္ဘူး”ဟု ေမာင္ေတာသုံးမိုင္ေက်း႐ြာတြင္ ေနထိုင္သည့္ သက္လူမ်ိဳး အထက္တန္းေက်ာင္းအုပ္ ဆရာႀကီးျဖစ္သူ ဦးဦးေ႐ႊက မွတ္ခ်က္ျပဳသည္။

သက္လူမ်ိဳး ဆင္းသက္လာပုံႏွင့္ ေ႐ႊ႕လ်ားမႈ

သက္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ သမိုင္းမတင္မီေခတ္ ဘီစီ ၃၀၀၀ ေက်ာ္ေလာက္ကေန ျမန္မာျပည္ကို ပထဆုံး ဝင္ေရာက္ၾကသည့္ တိဗက္အႏြယ္မ်ိဳးစုထဲက သက္၊ ဗ်ဴ၊ ကမ္းယမ္လူမ်ိဳးထဲတြင္ တစ္ခုပါဝင္သည္။ ရခိုင္ျပည္ကို ပထမဆုံးဝင္လာသည့္အခါ လူဦးေရမည္မွ်ထိရွိခဲ့သည္ကို အတိအက်မသိခဲ့ေသာ္လည္း သမိုင္းတြင္သည့္ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးအျဖစ္ ရပ္တည္ေနသည္ကိုေတြ႕ရသည္။

ရခိုင္ မာရယုမင္းဆက္၏ ရာဇဝင္က်မ္းလာအရ ရခိုင္ႏွင့္သက္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ ေရွးယခင္ကပင္ အတူေနထိုင္လာခဲ့ေၾကာင္း ရခိုင္သမိုင္းသုေတသီမ်ား၏ မွတ္တမ္းႏွင့္ ရာဇဝင္က်မ္းတို႔တြင္ ခိုင္မာစြာေတြ႕ရသည္။

ပထမဆုံးသက္တို႔သည္ ခ်င္းေတာင္တန္း၊ ကုလားတန္ျမစ္ဖ်ားကေန ေတာင္စဥ္ေတာင္႐ိုးအတိုင္း စုံဆင္းလာၾကကာ ေဝးလံေခါင္သီေသာ ေမာင္ေတာေျမာက္ပိုင္း ေဝလာေတာင္ေဒသတြင္ လက္ပံပင္ႀကီးမ်ားကို ခုတ္လဲၿပီး လယ္ယာေျမမ်ားဖန္တီးကာ ႐ြာေပါင္း ၁၂ ႐ြာ ထူေထာင္ေနထိုင္လာခဲ့ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း သက္လူႀကီးမ်ားကေျပာဆိုၾကသည္။

အစတြင္အေျခခ်ေနထိုင္လာရာ၌ လူဦးေရမည္မွ်ရွိခဲ့သည္ကို တိတိက်က် စားရင္းဇယားမွတ္တမ္းမ်ား မရွိၾကေပ။ ေမာင္ေတာေဒသတြင္ေနထိုင္လာၾကရင္း လူမ်ိဳးေရးဆန္သည့္ပဋိပကၡမ်ားေပၚေပါက္လာကာ လုံၿခဳံေရးအာမခံခ်က္မရွိသျဖင့္  မူလေနထိုင္ရာ ေဝလာေတာင္ေဒသကိုစြန႔္ခြာၿပီး ထြက္ေျပးခဲ့ရသည္ဟု ဦးထြန္းလွေက်ာ္က ရွင္းျပသည္။

“ရွင္းရွင္းေျပာရရင္ က်ေနာ္တို႔မ်ိဳးႏြယ္စုဟာ တျခားမ်ိဳးႏြယ္စုေတြရဲ႕အၾကားမွာ တျဖည္းျဖည္း ေလာင္းရိပ္မိၿပီးေတာ့ အားတင္ အႏိုင္က်င့္တာခံရတယ္ေပါ့။ ဒါေၾကာင့္ လူသူနဲ႔ေဝးရာကို တျဖည္းျဖည္း ေရာက္သြားၾကတယ္။ ဆိုလိုတာက ၿမိဳ႕ျပေတြကိုမေရာက္ဘဲ လူသူေဝးရာ ေတာေတာင္ေတြကိုဘဲေျပးၿပီး သမိုင္းက လမ္းစေပ်ာက္သြားတယ္”ဟု ဆိုသည္။

သက္တို႔ဌာေန ေဝလာေျမ

ယင္းေၾကာင့္ သက္လူမ်ိဳးတို႔သည္ ေမာင္ေတာေျမာက္ပိုင္းရွိ ေဝလာေတာင္တန္းေဒသကို သူတို႔၏ ဘိုးဘြားမ်ားက မူလအေျခစိုက္ခဲ့သည့္ေနရာဟု မွတ္ယူထားၾကသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ၁၉၅၈- ၅၉ ခုႏွစ္တို႔တြင္ သက္တို႔အျမတ္တႏိုးတန္ဖိုးထားရာ ေဝလာေျမ၌ မူဂ်ာဟစ္ထႂကြမႈေၾကာင့္ မၾကာခဏေနရပ္စြန႔္ခြာၾကရသျဖင့္ သက္႐ြာတို႔သည္ ေမာင္ေတာေျမာက္ပိုင္းတြင္ အႏွစ္ ၃၀ ခန႔္ပင္ေနထိုင္ရျခင္းမရွိဘဲ ႐ြာမ်ားပ်က္ခဲ့ရသည္။ ယင္းေနာက္တြင္ ေနရာသစ္မ်ား၌ ယာယီေ႐ႊ႕လ်ားေနထိုင္ၾကျခင္းေၾကာင့္ အတည္တက်ခ်ျပရန္ မလြယ္ကူေတာ့ေပ။

ထို႔အတူ မၾကာခဏျဖစ္ပြားေလ့ရွိသည့္ ပဋိပကၡမ်ားေၾကာင့္ ထြက္ေျပးရာကေန ယေန႔အခ်ိန္တြင္ တမန္းသားႏွင့္ ေဝလာေတာင္သာ က်န္ရွိေတာ့သည္။ သက္ေက်း႐ြာမ်ားသည္ ႐ြာတည္ေထာင္ၿပီး ႏွစ္ ၃၀ မၾကာမီတြင္ ထပ္မံထြက္ေျပးရသျဖင့္ အေမြအႏွစ္ခိုင္မာသည့္ အေဆာက္အဦးတို႔မွာလည္း သက္ေသျပစရာမရွိသေလာက္ ရွားပါးသည္။

လက္ရွိတြင္ သက္တိုင္းရင္းသားတခ်ိဳ႕မွာလည္း စစ္သား၊ ရဲသားအျပင္ အျခားေသာဌာနဆိုင္ရာမ်ားသို႔ ဝင္ေရာက္သြားခဲ့ၾကၿပီး အခ်ိဳ႕အမ်ိဳးသမီးမ်ားမွာလည္း ၿမိဳ႕ျပေဒသတို႔တြင္လုပ္ကိုင္စားေသာက္ရင္း လူမ်ိဳးျခားတို႔ျဖင့္ အိမ္ေထာင္ၾကင္ဖက္ျဖစ္သြားသူမ်ားလည္း ရွိလာေနသည္။
ထိုသို႔ သက္တိုင္းရင္းသားမ်ားသည္ အခက္အခဲစိန္ေခၚမႈတို႔ကိုျဖတ္သန္းကာ ေနရေသာ္လည္း မိမိတို႔ ရပ္တည္ရွင္သန္ေရးအတြက္ အလုပ္ႀကိဳးစားၾကသလို ပင္ကိုယ္စိတ္ထား ႐ိုးသားပြင့္လင္းသည္ကိုေတြ႕ရသည္။

၎တို႔ျဖတ္သန္းလာသည့္ သမိုင္းတေလွ်ာက္တြင္ ကူးလူးဆက္ႏြယ္ေနရသည့္ အျခားေသာ ရခိုင္၊ ခမီ၊ ဒိုင္းနက္စသည့္ မည့္သည့္လူမ်ိဳးႏွင့္မွ် ပဋိပကၡရန္ၿငိဳးရန္စျဖစ္ျခင္းမရွိဘဲ ဌာေနရခိုင္ျပည္ႀကီးတြင္ ေအးခ်မ္းစြာေနထိုင္လာသည္ကို ယေန႔ထိတိုင္ေတြ႕ျမင္ရဆဲျဖစ္သည္။

ပုဏၰားကြၽန္းေဒသခံ ခမီတိုင္းရင္းသားတစ္ဦးျဖစ္သူ ကိုအဂၤါေအာင္က “ရခိုင္မွာ ေရွးပေဝသဏီ ကတည္းက ရခိုင္၊ ခမီ၊ ၿမိဳ၊ သက္၊ ဒိုင္းနက္ေတြဟာ အတူေနထိုင္လာၾကသလို ဒီသက္လူမ်ိဳးေတြဟာလည္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို အထူးလိုလားၿပီး ပတ္ဝန္းက်င္နဲ႔ ပဋိပကၡမရွိဘဲ သဟဇတက်က် ႐ိုးသားႀကိဳးစားၿပီး ေနထိုင္လာတာကို ေတြ႕ရတယ္”ဟု မွတ္ခ်က္ျပဳသည္။

ထိန္းသိမ္းရမည့္ အေျခအေန

ယခင္က ေဝးလံေခါင္သီၿပီး ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈေနာက္က်သည့္ ေဒသမွထြက္ေျပးလာရသည့္ သက္လူမ်ိဳးတို႔မွာ ယခုအခါ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရးေကာင္းမြန္မည့္ေနရာ၊ ပညာသင္ၾကားခြင့္ရႏိုင္မည့္ ေျမျပန႔္ေဒသမ်ားသို႔ ေျပာင္းေ႐ႊ႕လာေနၾကသည္။

ထိုသို႔ႀကိဳးပမ္းလာၾကျခင္းမွာလည္း ယခင္က ႐ိုးရာလုပ္ငန္းျဖစ္ေသာ ေတာင္ယာအလုပ္မွာ တစ္ေနရာကို တစ္ႏွစ္သာလုပ္ရၿပီး ေတာေတာင္ျပဳန္းတီးမႈ၊ ရာသီဥတုေဖာက္ျပန္မႈတို႔ေၾကာင့္ လုံးဝအဆင္မေျပေတာ့ျခင္း ေၾကာင့္လည္းျဖစ္သည္။ ယင္းေၾကာင့္ ထိုအလုပ္မ်ားကို တစတစစြန႔္ခြာလာၾကကာ လယ္ယာ၊ စိုက္ပ်ိဳးေရးႏွင့္ ကုန္အေရာင္းအဝယ္လုပ္ငန္းတို႔ကို မွီခိုလာၾကသည္။

အခက္အခဲမ်ားစြာထဲက သက္ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ သက္လူမ်ိဳးတည္တံံ့ခိုင္ၿမဲေစေရးအတြက္ ပညာေရး ဦးစားေပးသင္ၾကားရန္ အစီအစဥ္ေရးဆြဲကာ မ်ိဳးဆက္သစ္တို႔ကို ထိန္းေက်ာင္းလာၾကသည္။ ေခတ္ပညာတတ္ လူငယ္တို႔က မိမိတို႔၏႐ိုးရာ၊ စာေပမ်ား၊ ဝတ္စားဆင္ယင္မႈမ်ားကိုေဖာ္ထုတ္ကာ ယခုအခါ ပထဆုံးအႀကိမ္ သက္အမ်ိဳးသားေန႔ကို ညီၫြတ္မႈအားျဖင့္ က်င္းပႏိုင္လာၿပီျဖစ္သည္။

ယခုအခါ ေမာင္ေတာၿမိဳ႕နယ္ရွိ ဌာနဆိုင္ရာ႐ုံးမ်ားတြင္ ဝန္ထမ္းအေရအတြက္ သက္လူမ်ိဳးဦးေရ ၁၀ ရာခိုင္ႏႈန္းခန႔္ရွိလာေနေၾကာင္းလည္း သိရသည္။ သို႔ေသာ္လည္း မ်ားစြာေသာစိန္ေခၚမႈတို႔ေၾကာင့္ ထင္သေလာက္ေတာ့ ခရီးမေရာက္ေသးေပ။

အျခားတဘက္မွာလည္း သက္လူမ်ိဳးမ်ား မကြယ္ေပ်ာက္ေစဖို႔အတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရအေနျဖင့္ အကူအညီအေထာက္အပံ့မ်ား ေပးေဆာင္ႏိုင္ေရးမွာ အဓိကျဖစ္ၿပီး အတည္တက်ေနထိုင္ေရးအတြက္ ေဒသအတြင္းစက္႐ုံႀကီးမ်ား မတည္ေဆာက္ေပးႏိုင္ေသာ္လည္း ၎တို႔ႏွင့္လိုက္ေလ်ာညီေထြမႈရွိေစမည့္ အလုပ္အကိုင္အခြင့္အလမ္းမ်ားကို ဖန္တီးေပးရန္လိုအပ္ေနသည္။

လက္ရွိအေနအထားရ သက္တိုင္းရင္းသားမ်ားမွာ ႏိုင္ငံေရးပါတီ မထူေထာင္ႏိုင္သျဖင့္ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး ေကာင္းမြန္သည့္ေဒသတို႔တြင္ လုံၿခဳံေရးေကာင္းမြန္သည့္ေက်း႐ြာႀကီးမ်ားတည္ေဆာက္ၿပီး တစ္စုတစ္စည္းတည္းေနထိုင္ႏိုင္မွ အနာဂတ္မွာ တည္တံ့ခိုင္ၿမဲမည္ဟုလည္း သက္ေခါင္းေဆာင္တို႔က ယုံၾကည္လာၾကသည္။

ရခိုင့္ေရွ႕ေဆာင္အမ်ိဳးသမီးမ်ားအဖြဲ႕ ဥကၠ႒ ေစာစံၿငိမ္းသူက “ရခိုင္ေတြဘက္ကလည္း လူဦးေရအမ်ားဆုံး မ်ိဳးႏြယ္စုတစ္ခုျဖစ္တဲ့အတြက္ အျခားေသာ ရခိုင္မ်ိဳးႏြယ္စုေတြကိုလည္း ညီတူညီမွ်၊ သာတူညီမွ် ဝိုင္းဝန္းထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္သင့္တယ္။ အားလုံးတစ္စုတစ္လုံးတည္းျဖစ္ၿပီး ရခိုင္ေဒသရဲ႕ လူမႈဘဝအားလုံးကို ေကာင္းမြန္စြာရပ္တည္ႏိုင္ေရးအတြက္ ေဖးမကူညီသင့္တယ္လို႔ျမင္တယ္”ဟု ဆိုသည္။

အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ေမယုေဒသႏွင့္ ေဝးေျမရပ္ျခားတြင္ ကြယ္ေပ်ာက္လုလုျဖစ္ေနသည့္ သက္လူမ်ိဳးမ်ားမွာ ထပ္မံၿပီး ႏိုင္ငံေရးမတည္ၿငိမ္မႈမ်ားႏွင့္ တျခားေသာပဋိပကၡမ်ား ေနာက္ထပ္ျဖစ္ေပၚလာပါက ေရာက္သည့္ေနရာတြင္ ညီၫြတ္မႈကို တည္ေဆာက္ရန္လိုအပ္ေနသည္။

“ႏိုင္ငံေရးမတည္ၿငိမ္မႈေတြ၊ လုံၿခဳံေရးမတည္ၿငိမ္မႈေတြနဲ႔ တခုခုၿပိဳကြဲလာၿပီး ဒီေနရပ္ကိုသာ ထပ္ၿပီးစြန႔္သြားရမယ္ဆိုရင္ေတာ့ အစၥေရးစိတ္ဓာတ္ကေလးနဲ႔သြားၾကပါလို႔ သက္လူမ်ိဳးေတြကို အႏၲိမရည္မွန္းခ်က္အျဖစ္ မွာထားတယ္”ဟု သက္တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးျဖစ္သူ ဦးလွထြန္းေက်ာ္က ေျပာသည္။

ေဂါင္-ေရးသည္။

Author: Admin