DMG ၊ ေအာက္တိုဘာ ၁၂

(အေတြးအျမင္ေဆာင္းပါး)

၁၉၉၀ ခုႏွစ္ ေက်ာ္ ၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္ ဝန္းက်င္ေလာက္ထိ ရခိုင္ျပည္တြင္ စာအုပ္အငွါးဆိုင္ ေရစီးေၾကာင္း အားေကာင္းေမာင္းသန္ ရွိေနခဲ့သည္။ ထိုစာအုပ္အငွါးဆိုင္တို႔တြင္ အေပ်ာ္တမ္းဖတ္ စာအုပ္စာေပမ်ားကအစ ကမာၻေက်ာ္ ဂႏၴဝင္ ဘာသာျပန္စာအုပ္မ်ား၊ ရခိုင္/ဗမာ စာေပအႏုပညာ၊ သမိုင္း၊ ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ က်မ္းႀကီး၊ က်မ္းငယ္အသြယ္သြယ္အထိ သင့္တင့္ေသာ ေစ်းႏႈန္းျဖင့္ ငွါးရမ္းဖတ္ရႈႏိုင္ခဲ့ၾကေပသည္။ ဗမာျပည္မထုတ္ အလွအပ၊ စာေပႏွင့္ ႐ုပ္ရွင္ေရးရာ စသည့္ လစဥ္၊ အပတ္စဥ္ထုတ္ စာနယ္ဇင္းမ်ားသည္ ျပည္သူတို႔၏ သတင္းရင္းျမစ္ မီဒီယာမ်ား ျဖစ္ခဲ့ၾကသလို လူငယ္စာေပသမားမ်ားအတြက္ ကေလာင္စြမ္းထက္ေစရန္ ေလ့က်င့္ရာ စာေပဌာေနမ်ားလည္း ျဖစ္ခဲ့ၾကသည္။ စာအုပ္အငွါးဆိုင္ ယဥ္ေက်းမႈ ေရစီးေၾကာင္းသည္ ၿမိဳ႕ျပမ်ားတြင္သာမက တိုက္နယ္၊ ေက်းလက္ေတာ႐ြာမ်ားအထိ စီးဆင္းခဲ့သည္ကို ေတြ႕ရသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ နာမည္ေက်ာ္ ေတးေရးဆရာ၊ ကဗ်ာဆရာ တစ္ေယာက္ျဖစ္သူ သုခမိန္လႈိင္၏ ကဗ်ာေလးတစ္ပုဒ္ကို မွတ္မိပါေသးသည္။

ဝိတ္မျခင္း

ငါ့ေလ့က်င့္ခန္းက

မိုးတိမ္ေတြကို မတယ္

တီးလုံး ေတးသြားခ်ည္းသက္သက္ မ တယ္

စာအုပ္ေတြကို မ တယ္

႐ုပ္ရွင္ေတြကို မ တယ္

ၿပီးေတာ့

ကမာၻႀကီးကို

ေရနဲ႔ ဆြဲလိုက္

ဆီနဲ႔ ဆြဲလိုက္

မ တယ္။

အမႈိက္ပုံလို

အဆင္မေျပမႈမ်ားစြာ

ကြၽန္ေတာ္ဟာ မ ရဦးမွာ မဟုတ္လား။

၁၆ ႏွစ္သားက

မူးျမစ္ကမ္းနဖူးၿမိဳ႕ကေလးေပၚမွာ

ေက်ာ္တင့္ 

ေအးေဆြ

ငယ္သူငယ္ခ်င္းေတြနဲ႔

ဝိတ္မ ခဲ့တဲ့ ေန႔ကေလးေတြ

လြမ္းမိေတာ့တယ္။

သုခမိန္လႈိင္တို႔က သူတို႔ရဲ႕ ဉာဏႂကြက္သား သန္မာဖို႔အတြက္ စာအုပ္ေတြ၊ သီခ်င္းေတြ၊ ႐ုပ္ရွင္ေတြကို ဝိတ္ျပားအျဖစ္ သုံးၿပီး ဝိတ္မခဲ့သည္ကို ေရးသားထားသည္။

ထိုေခတ္ထိုအခါက စာအုပ္အငွါးဆိုင္ ကေလးမ်ားသည္ လူငယ္မ်ားအတြက္ ဉာဏဝိတ္႐ုံကေလးမ်ား ျဖစ္ေပသည္။ ထို စာအုပ္အငွါးဆိုင္ ပိုင္ရွင္တို႔သည္ကား ျပင္ပစာေပ စဖတ္ခါစ လူငယ္တို႔အတြက္ စာၾကည့္တိုက္မႉးေကာင္းမ်ား ျဖစ္ၾကပါေပသည္။ ထိုအခ်ိန္က စာေရးသူ ေနထိုင္ရာ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕တြင္လည္း စာအုပ္အငွါးဆိုင္ ကေလးမ်ား ေျမာက္မ်ားစြာ ရွိခဲ့သည္ကို သတိရမိပါေသးသည္။ မွတ္မိသေလာက္ မင္းထီး စာေပ၊ မိတ္ေဆြ စာေပ၊ ႏွင္းၿမိဳင္လယ္စာေပ၊ ေဇာ္ေဇာ္ စာေပ၊ ပန္းရနံ႔စာေပ စသည္တို႔ ၿမိဳ႕ထဲတဝိုက္တြင္ ရွိခဲ့ၾကသည္။

မင္းထီးစာေပဆိုလွ်င္ ရခိုင္စာေပ၊ ရခိုင္သမိုင္းဆိုင္ရာ ရွားပါးစာအုပ္မ်ားႏွင့္ တျခားစာအုပ္ေကာင္းမ်ားစြာ ရွိေပသည္။  စာၾကည့္တိုက္ယဥ္ေက်းမႈထက္ စာအုပ္အငွါးဆိုင္ ယဥ္ေက်းမႈက ပို၍ ေရွ႕တန္းေရာက္ခဲ့သည္။ ယခုအခ်ိန္တြင္ကား ထို စာအုပ္အငွါးဆိုင္ တို႔သည္ တျခားအသုံးအေဆာင္ပစၥည္းအေရာင္းဆိုင္တို႔အျဖစ္ အသြင္ကူးေျပာင္းသြားၾကေပၿပီ။ 

၂၀၁၀ ေနာက္ပိုင္း ႏိုင္ငံေရး ရာသီဥတု ေျပာင္း၍ အင္တာနက္ယဥ္ေက်းမႈ ထြန္းကားလာေသာအခါ ထို ဉာဏ ဝိတ္႐ုံကေလးမ်ား တျဖည္းျဖည္း ေျမလွ်ိဳး မိုးပ်ံသြားခဲ့ၾကသည္။ စာေပခ်စ္သူတို႔မွာလည္း နည္းပညာ၏ အလွတရားတို႔ေၾကာင့္ ပုံႏွိပ္ထုတ္ေဝသည့္ စကၠဴ စာအုပ္မ်ားအျပင္ Ebook မ်ားကို ဖတ္ရႈလာၾကသည္။ Ebook ႏွင့္ စကၠဴ စာအုပ္တို႔တြင္ အားနည္းခ်က္၊ အားသာခ်က္ အသီးသီး ရွိၾက၍ မိမိတို႔ အားသန္သည့္နည္းျဖင့္ ဖတ္ရႈၾကေပသည္။

စာအုပ္စာေပတို႔ကား စာဖတ္သူမ်ားအေပၚ လႊမ္းမိုးမႈ ရွိလွေပသည္။ စာေရးသူငယ္စဥ္ကဆိုလွ်င္ စာေရးဆရာ မင္းျမတ္သူရ၊ မင္းသိခၤ စာအုပ္တို႔ကို သည္းသည္းမဲမဲ ဖတ္လွေပရာ သူတို႔၏ ဇာတ္ေကာင္မ်ားကို သေဘာက်လွ၍ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားအ႐ြယ္ထိ အေရာင္ေပၚလြင္ေသာ အဝတ္အထည္ တို႔ကို မဝတ္ဘဲ အေရာင္မွိန္ဝင္းေသာ အဝတ္အထည္ တို႔ကိုသာ ဝတ္ဆင္ခဲ့သည္။ အလယ္တန္း ေက်ာင္းသားအ႐ြယ္တြင္ ဒဂုန္ေ႐ႊမွ်ား၊ ေ႐ႊဥေဒါင္းတို႔၏ စာအုပ္တို႔ကိုလည္း ဖတ္ရႈလာခဲ့ရာ ေရွးေဟာင္းသုေတသီသမားလိုလို ရတနာသိုက္မုဆိုးလိုလို ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ရွိ နန္းေတာ္ရာကုန္း၊ ေရွးေဟာင္းခံတပ္မ်ားရွိရာ ေတာင္မ်ား၊ ေတာမ်ားကို ေက်ာင္းေျပး၍ သြားလာခဲ့ၾကသည္အထိ ျဖစ္သည္။ စာေရးသူ မိတ္ေဆြတစ္ဦးဆိုလွ်င္ အလယ္တန္းေက်ာင္းသားဘဝက ဝိပႆနာ စာအုပ္တစ္အုပ္ဖတ္မိရာက လက္ေတြ႕က်င့္ႀကံေသာေၾကာင့္ မိဘဘိုးဘြားမ်ားက ေျခာက္လွန႔္တားျမစ္ခဲ့ၾကသည္ဟု သူ၏ေျပာျပခ်က္အရ သိရသည္။

စာအုပ္စာေပဖတ္ရႈျခင္းသည္ ေကာင္းသည္ဆိုေသာအခ်က္ကို ျငင္းခုံစရာ မရွိပါ။ စိတ္ပညာပါရဂူတို႔၏ အဆိုအရ လူတို႔၏ အက်င့္စာရိတၱကို ဖန္တီးေသာ အေၾကာင္းႀကီးသုံးရပ္ မွာ -

                      ၁) မ်ိဳး႐ိုးဗီဇ (Genius)

                      ၂) သင္ၾကားျပသမႈ (Teaching)

                      ၃) ပတ္၀န္းက်င္ (Environment) တို႔ ျဖစ္ၾကသည္။

ဆရာႀကီး ေ႐ႊဥေဒါင္းက သူ၏ တစ္သက္တာမွတ္တမ္းႏွင့္ အေတြးအေခၚမ်ား စာအုပ္တြင္ သူသည္ စာေကာင္းေပေကာင္းမ်ား ဖတ္ရႈရခဲ့သျဖင့္ လူတစ္လုံးသူတစ္လုံး ျဖစ္ခဲ့ရေၾကာင္း သုံးသပ္ထားရာ စာအုပ္စာေပ၏ လႊမ္းမိုးမႈကို သတိခ်ပ္ႏိုင္ေပသည္။ သို႔ျဖစ္၍ ကေလးတို႔ကို လမ္းေလွ်ာက္တတ္ရန္ သင္ေပးသကဲ့သို႔ စာအုပ္စာေပဖတ္ရႈခါစ လူငယ္လူ႐ြယ္တို႔ကို လမ္းၫႊန္ရန္ စာၾကည့္တိုက္မႉးေကာင္းမ်ား လိုအပ္လွေပသည္။

ယခုအခ်ိန္တြင္ ရခိုင္ျပည္၌ စာၾကည့္တိုက္ယဥ္ေက်းမႈ ဖြံ႕ၿဖိဳးစျပဳလာသည္ကို ေတြ႕ရွိရသည္။ ၿမိဳ႕အမ်ားအျပား၌ မ်ားေသာအားျဖင့္ အသက္ ၃၀ ႏွစ္ ေအာက္ လူငယ္မ်ား ဦးေဆာင္၍ Mobile Library မ်ား ျဖစ္ေပၚလာသည္မွာ အားရဖြယ္ေကာင္းလွေပသည္။ စာလွီရမၼာ၊ စာပီဂါရီ၊ စာပီလီညႇင္း၊ စာပီဗရီ စသည္ျဖင့္ မိမိတို႔ၿမိဳ႕၏ ဂုဏ္အဂၤါသြင္ျပင္ႏွင့္ ကိုက္ညီသည့္အမည္မ်ားျဖင့္ ေ႐ြ႕လ်ားစာၾကည့္တိုက္မ်ားစြာ ေတြ႕ရွိရသည္။ ထို ေ႐ြ႕လ်ားစာၾကည့္တိုက္မ်ားသည္ စာအုပ္အလုံအေလာက္ရရွိေရး၊ ရံပုံေငြ ရရွိေရး၊ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး၊ စာအုပ္မ်ား ထိန္းသိမ္းေရး  စသည့္အခက္အခဲ ေပါင္းမ်ားစြာႏွင့္ ရင္ဆိုင္လုပ္ကိုင္ေနၾကျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

"အမ်ားအားျဖင့္ ျပည္သူအမ်ားစုမွာ စာၾကည့္တိုက္ကို စာအုပ္ သိုေလွာင္ထားရွိရာ ေနရာ၊ စာၾကည့္တိုက္မႉးကိုလည္း စာအုပ္ထိန္မွ်သာ ထင္တတ္ၾကသည္။ အမွန္မွာ စာၾကည့္တိုက္သည္ ပညာလိုလားသူတို႔ မိမိတို႔ဘာသာ လြတ္လပ္စြာ ပညာလာရွာေသာ တကၠသိုလ္တစ္မ်ိဳးျဖစ္ေပသည္။ ဉာဏ္ထုတ္ရာ ဉာဏ္အလုပ္႐ုံႀကီးဟုလည္း ဆိုအပ္သည္။ တဖန္ စာၾကည့္တိုက္မႉးဆိုသည္မွာ တကုပ္ကုပ္ႏွင့္ စာဖတ္ေနေသာ စာအုပ္ထိန္းမွ်သာ မဟုတ္ပါ။ စာၾကည့္တိုက္စည္ကားေအာင္၊ စာအုပ္တိုးပြားေအာင္၊ စာအုပ္မ်ားကို ဖတ္ခ်င္စဖြယ္ျဖစ္ေအာင္ စာၾကည့္တိုက္အတြက္ ေငြအလုံအလာက္ရွာမွီးတတ္သူ၊ သင့္ေတာ္ေသာစာအုပ္ကို ေ႐ြးခ်ယ္တတ္သူ၊ အစီအမံအအုပ္အခ်ဳပ္တတ္သူ၊ စာလည္း အေတာ္အတန္ဖတ္ဖူးသူျဖစ္သည္။" ဟု ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၏ ျမန္မာႏိုင္ငံစာၾကည့္တိုက္သမိုင္းအက်ဥ္းခ်ဳပ္ေဆာင္းပါးတြင္ ေရးသားထားသည္။

စာၾကည့္တိုက္၏သေဘာမွာ ေရတိုလုပ္ငန္းမ်ိဳးမဟုတ္ဘဲ ေရရွည္လုပ္ငန္းမ်ိဳးျဖစ္ရာ စာၾကည္းတိုက္မ်ား သက္တမ္းရွည္ၾကာခိုင္မာလာေလ အမ်ိဳးသားတစ္ရပ္လုံးအတြက္ အက်ိဳးရွိေလ ျဖစ္ေပသည္။ ေဖျမင့္၏ စာအုပ္ကမာၻ၊ စာဖတ္ျခင္းႏွင့္ ႀကီးျမတ္ေသာလူမ်ိဳး၊ အျခား စာအုပ္စာေပ၊ မီဒီယာ မ်ားမွတဆင့္ ေတြ႕ရွိရသည့္ ႏိုင္ငံတကာ တကၠသိုလ္စာၾကည့္တိုက္မ်ား၊ အမ်ိဳးသားစာၾကည့္တိုက္မ်ားမွာ လြန္စြာပင္ အားက်ဖြယ္ေကာင္းလွေသာ ပညာေရးရပ္ဝန္းႀကီးမ်ား ျဖစ္ေနသည္။ ထိုစာၾကည့္တိုက္မ်ားကို အသုံးျပဳသူမ်ားမွာ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ား၊ ဆရာ/မ မ်ား၊ ဘာသာျပန္ဆရာမ်ားႏွင့္ စာေပသမားမ်ား စသည့္ နယ္ပယ္စုံမွ ပညာလိုလားသူမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ပညာရွင္ႀကီးမ်ား၊ စာေရးဆရာႀကီးမ်ားက ကမာၻေက်ာ္ စာေရးဆရာမ်ား၏ အတၳဳပၸတၱိ ႏွင့္ ၎တို႔ေရးေသာ စာေပမ်ားကို ေဆြးေႏြးၾက၊ ေဟာေျပာၾကသည္။

အဂၤလိပ္ေခတ္က စစ္ေတြၿမိဳ႕၌ စေလဒင္စာၾကည့္တိုက္ဟူ၍ ရွိခဲ့သည္ဟု ဖတ္မွတ္ဖူးသည္။ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕တြင္လည္း ေျမာက္ဦးေခတ္လက္ရာ ပိဋကတ္တိုက္ေတာ္မ်ားသည္ ယခုေခတ္အေခၚ စာၾကည့္တိုက္မ်ား သေဘာပင္ျဖစ္သည္။ "ႏိုင္ငံမ်ားက စစ္ပြဲမ်ားကို ဖန္တီးသည္၊ စစ္ပြဲမ်ားက ႏိုင္ငံမ်ားကိုဖန္တီးသည္။" ဤသေဘာတရားအရ ကြၽႏ္ုပ္တို႔ ရခိုင့္လူ႔အဖြဲ႕အစည္း ဆႏၵျပည့္ဝသည့္အခ်ိန္တြင္ ပညာႏွင့္ေမြ႕ေလ်ာ္သည့္ ရခိုင့္လူ႔အဖြဲ႕အစည္း ျဖစ္ေပၚလာရန္ လိုလားပါသည္။ ရခိုင္ျပည္တြင္ အမ်ိဳးသားအဆင့္ စာၾကည့္တိုက္မ်ား ေပၚထြန္းလာေစလိုပါသည္။

၁၉ ရာစုႏွစ္၏ ဒုတိယပိုင္းကာလ အဂၤလိပ္-ျမန္မာ ဒုတိယစစ္ပြဲကို တိုက္ၿပီးခ်ိန္၊ အေရွ႕ဖ်ားရွိ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံတြင္ ဘိန္းစစ္ပြဲကို ဆင္ႏႊဲေနခ်ိန္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ ၿဗိတိသွ်အင္ပါယာကို ခ်ဲ႕ထြင္ေနခ်ိန္မွာ အဂၤလိပ္လူမ်ိဳး စာေပအႏုပညာ ေဝဖန္ေရးဆရာ၊ ပန္းခ်ီေဝဖန္ေရးဆရာ၊ ဗိသုကာေဝဖန္ေရဆရာ ဂြၽန္ရပ္စကင္းက-

"လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးဟာ စာေပကို အထင္ေသးေနရင္၊ သိပၸံပညာကို အထင္ေသးေနရင္၊ အႏုပညာကို အထင္ေသးေနရင္၊ သဘာဝကို အထင္ေသးေနရင္၊ ေမတၱာ၊ က႐ုဏာကို အထင္ေသးေနရင္၊ ပိုက္ဆံေနာက္ကိုသာ ငမ္းငမ္းတက္လိုက္ေနရင္ အဲဒီလူမ်ိဳးဟာ ေရရွည္တည္တံ့ႏိုင္မွာ မဟုတ္ဘူး" ဟု ေျပာၾကားခဲ့သည္။              

ေအာင္ၿငိမ္းေဇာ္ (ေျမာက္ဦး)_ ေရးသားသည္

Author: Admin